Onderzoek: evaluatie fietshelmgebruik in provincie Zeeland

Voor de provincie Zeeland evalueerden we de effecten van de fietshelmcampagne Coole kop, helm op. Lees de resultaten hieronder.

Aanleiding

Het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu (huidige ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) heeft VeiligheidNL en SWOV gevraagd evaluatieonderzoek te doen naar het effect van een fietshelmcampagne in Zeeland.

Aanpak

Kosteneffectiviteitsonderzoek, waarbij onder andere gekeken is naar de ontwikkeling van het aantal letsels in Zeeland en in een controlegebied.

Resultaat

Uitspraken over de effectiviteit van de campagne konden op basis van de verzamelde data niet worden gedaan.

Inzichten

Om de kosteneffectiviteit te kunnen bepalen is grootschaliger onderzoek nodig.

De provincie Zeeland ontwikkelde samen met het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland (ROVZ) de fietshelmcampagne ‘Coole kop, helm op’ . In opdracht van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu is door VeiligheidNL en SWOV een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het effect van deze campagne.

Coole kop, helm op

Om vrijwillig fietshelmgebruik te stimuleren en daarmee ernstig hoofdletsel bij jonge fietsende kinderen in Zeeland tegen te gaan, is de de fietshelmcampagne ‘Coole kop, helm op’ ontwikkeld. In het kader van deze campagne zijn van 2010 tot 2015 gratis fietshelmen uitgedeeld aan Zeeuwse basisschoolleerlingen.

In opdracht van het toenmalige ministerie van Infrastructuur en Milieu hebben we evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het effect van deze fietshelmcampagne in Zeeland.

Onderzoek: analyse (kosten)effectiviteit

Het onderzoek van VeiligheidNL kijkt naar de de (kosten)effectiviteit wat betreft het terugdringen van hoofdletsel. Hierbij hebben wij gekeken naar de ontwikkeling van het aantal fietsongevallen (met hoofdletsel) in Zeeland en in een controlegebied in de periode 2010-2015, naar de medische kosten die gepaard gaan met deze letsels. Deze data hebben we vergeleken met de kosten van de campagne.

Resultaten

Het aandeel hoofdletsel bij jonge fietsslachtoffers op de Spoedeisende Hulp (SEH) in Zeeland lag tijdens de campagne lager dan in het controlegebied; mogelijk hangt dit samen met de campagne, maar dat kon met de huidige opzet niet met zekerheid worden bepaald. 

Het effect op het gebruik van de fietshelm en op het aantal fietsgewonden met hoofdletsel bij de Spoedeisende Hulp is daarnaast te gering om een besparing in medische kosten of een gezondheidswinst te berekenen.

Rapport VNL fietshelmcampagne Zeeland maart 2016

Fietshelm Campagne Zeeland 2011-2015
(pdf)

Fietshelmcampagne Coole kop, helm op VNL en SWOV 2016

Fietshelmcampagne Coole kop, Helm op VNL en SWOV 2016
(pdf)

Wil je meer weten over het uitvoeren van kosteneffectiviteitsstudies, mail dan met Martien Panneman, m.panneman@veiligheid.nl

Welkom bij VeiligheidNL!

Wij maken gebruik van cookies om de website optimaal te laten werken op basis van jouw voorkeuren. Daarnaast analyseren en verbeteren wij continu. Lees meer over ons cookie- en privacybeleid.