Ga door naar hoofdinhoud
Doppies campagne

Doppies: een effectieve campagne om de aanschaf van gehoorbescherming door jongeren te motiveren

In 2023 is I Love My Ears, gestart met de ‘Doppies’ campagne. De campagne heeft als doel jongeren van 18 tot 25 jaar oud te motiveren om oordoppen met muziekfilter aan te schaffen. VeiligheidNL onderzocht de effectiviteit van de campagne.

Status

Onderzoek type

Publicatiedatum: 28-2-2023

Online vragenlijst

Gehoorschade is een toenemend risico voor de volksgezondheid in Nederland. Naast ouderdom is langdurige blootstelling aan hard geluid de voornaamste oorzaak van gehoorschade. Bezoeken aan locaties met versterkte muziek dragen hieraan bij. Om het risico op gehoorschade te verminderen kunnen bezoekers van locaties met versterkte muziek zichzelf beschermen. Het dragen van gehoorbescherming (oordoppen met muziekfilter) is hierbij het meest effectief. Echter zijn er nog veel jongeren in de doelgroep 18 tot 25 jaar oud die dit niet doen. Om jongeren te motiveren oordoppen met muziekfilter aan te schaffen is er een campagne gestart vanuit I Love My Ears. Na de eerste campagne periode is een online vragenlijst uitgestuurd naar een steekproef van de targetgroep om inzicht te krijgen in het effect van de campagne. Hierop zijn 824 reacties gekomen. 

Belangrijke resultaten

Via een vragenlijst probeerde VeiligheidNL te achterhalen of de campagne effect had op het oordoppenkoopgedrag van jongeren. Daarnaast is ook gekeken hoe jongeren de campagne beoordeelden. Hieronder staan de belangrijkste bevindingen: 

  • De campagne was effectief gevonden. In de groep deelnemers die de campagne wél hadden gezien had een groter aandeel deelnemers (25%) oordoppen met muziek filter gekocht tijdens de campagne periode dan in de groep deelnemers die de campagne niet hadden gezien (17%).
  • Eenzelfde effect was gevonden na de pilot van de campagne, wat de effectiviteit van de campagne benadrukt.
  • Deelnemers die de campagne hadden gezien rapporteerde vaker de intentie te hebben om gehoorbescherming te gaan dragen, voornamelijk bij concerten en festivals. 
  • De campagne werd goed beoordeeld met een 7,5 als rapportcijfer. 
placeholder
Een carrousel uiting voor social media

Conclusie

De ‘Doppies’ campagne is effectief in het motiveren van jongeren om oordoppen met muziekfilter aan te schaffen. De campagne draagt daarmee bij aan het beschermen van jongeren tegen gehoorschade. Volgende stappen kunnen zijn om in de campagne aandacht te geven aan het indoen en inhouden van oordoppen met muziekfilter. 

Meer voor werkvelden: