Voetgangersveiligheid gaat niet alleen om botsingen

Eenzijdige voetgangersongevallen komen vaker voor, zijn ernstiger qua letsel en leiden daarom tot hogere kosten dan verkeersongevallen met voetgangers.

In 2019 werden er ruim 24.000 voetgangers behandeld op de Spoedeisende Hulp (SEH). Het grootste deel (21.200) daarvan is slachtoffer van een eenzijdig voetgangersongeval (zonder betrokkenheid van andere verkeersdeelnemers), waarbij struikelen (42%) het meeste voorkwam. Dit aantal is de afgelopen jaren gedaald met 20% (2011-2019). Het aantal verkeersongevallen met voetgangers (waar wel sprake is van een ongeval met een andere verkeersdeelnemer) bedraagt naar schatting 3.200, waarbij een botsing met een personenauto (51%) het meeste voorkwam. Dit aantal is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven. 

Kosten

Gezien het grote verschil in aantallen SEH-bezoeken, leidden eenzijdige voetgangersongevallen zowel tot hogere directe medische kosten als tot hogere verzuimkosten dan verkeersongevallen met voetgangers. De kosten van verkeersongevallen met voetgangers waarvoor een SEH-behandeling nodig was, worden voor 2019 ruwweg geschat op 10-18 miljoen directe medische kosten en 7-13 miljoen verzuimkosten (samen 17-30 miljoen). Voor de eenzijdige voetgangersongevallen is de schatting 90 miljoen directe medische kosten en 37 miljoen verzuimkosten (samen 130 miljoen). Zowel voor de directe medische kosten als de verzuimkosten geldt dat de gemiddelde kosten globaal toenemen met het toenemen van de leeftijd. 

Risicogroepen

Eenzijdige voetgangersongevallen gebeuren, in vergelijking tot verkeersongevallen met voetgangers, vaker bij ouderen (gem 56 jaar vs 42 jaar) en bij vrouwen. Bij de verkeersongevallen zijn relatief meer kinderen en jongvolwassenen slachtoffer. 

Het letsel

Bij de SEH-bezoeken na een eenzijdig voetgangersongeval had het slachtoffer in de helft van de gevallen een fractuur. Bij de verkeersongevallen met een voetganger was dat percentage lager, namelijk ruim een derde. In beide groepen had ongeveer één op de vijf slachtoffers letsel aan het hoofd of de hals. Hersenletsel kwam relatief vaker voor tijdens een verkeersongeval (16%) dan tijdens een eenzijdig voetgangersongeval (9%).

Steeds meer aandacht

Deze resultaten zijn afkomstig van een analyse die VeiligheidNL in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft uitgevoerd naar ongevallen met voetgangers die in 2019 op de SEH terecht zijn gekomen. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor zowel de voetganger als kwetsbare verkeersdeelnemer als de voetganger die een eenzijdig ongeval oploopt. Zo stimuleert IenW lopen en streeft er naar om kwetsbare groepen zo lang mogelijk op een veilige manier aan het verkeer deel te laten nemen, zoals beschreven in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV). Ook worden (eenzijdige) voetgangersongevallen gemonitord in de regionale registraties van verkeersongevallen in Utrecht en Fryslân. VeiligheidNL adviseert een multifactoriele aanpak, door naast infrastructurele maatregelen ook trainingen gericht op valpreventie in te zetten om voetgangersongevallen te voorkomen.

placeholder

Meer voor werkvelden:

Welkom bij VeiligheidNL!

Wij maken gebruik van cookies om de website optimaal te laten werken op basis van jouw voorkeuren. Daarnaast analyseren en verbeteren wij continu. Lees meer over ons cookie- en privacybeleid.