Stimuleert veilig gedrag
Contact
Over VeiligheidNL
keyboard_arrow_down
Over ons
Monitoring & onderzoek
Publicaties
Actueel
Vacatures
Kinderveiligheid
Slapen
De 4 van Veilig slapen
Baby- en kinderbedden
Beddengoed
Doe de slaaptest!
Veel gestelde vragen
Samen op pad
Met de auto
Op de fiets
Wandelen
Veilig thuis
Gevaren in huis
Gevaren in de keuken
Kindermeubilair
Hulpmiddelen
Spelen
Risicovol spelen
Binnen spelen
Buiten spelen
Verdrinking
Water rondom huis
Recreatief zwemmen
Hulpmiddelen bij zwemmen
Checklist Rondom water
Vallen
Leer je kind vallen
Oefeningen om te leren vallen
Pesten
business
Speciaal voor professionals
description
Voorlichtingsmateriaal
local_library
Trainingen & ondersteuning
school
Lespakketten
insert_chart
Feiten & cijfers
fiber_new
Actueel
Valpreventie
Over valpreventie
Wat werkt in valpreventie?
Goede praktijkvoorbeelden
Rekenhulp Valpreventie
Financieringsmogelijkheden
Quickscan Verpleeg- en Verzorgingstehuizen
Advies op maat
Interventies & tools
Multidisciplinaire aanpak
Valpreventieve beweeginterventies
Valrisicoschatting en -beoordeling
Trainingen
Webinar: Valpreventie lokaal vorm geven
E-learning Verhoogd valrisico signaleren en inschatten
Basiscursus valpreventie voor professionals
Training Otago instructeur
Scholing In Balans
Training Starten met de Valanalyse
insert_chart
Feiten & cijfers
group
Netwerk
description
Voorlichtingsmateriaal
local_library
Trainingen
fiber_new
Actueel
email
Contact
Gezond gehoor
Het gehoor
Hoe werkt het gehoor?
Hoe ontstaat gehoorschade?
Gehoorschade voorkomen
Hoortesten
Verschillende hoortesten
Verhalen over gehoorschade
Mente Wester
Stacey (28 jaar)
Mike del Ferro
Melissa van den Berg (20 jaar)
Jan de Laat
Hein van Steen (vader)
Marianne Schulpen
Veelgestelde vragen
business
Voor professionals
insert_chart
Feiten & cijfers
description
Voorlichtingsmateriaal
school
Lespakketten
fiber_new
Actueel
email
Contact
Sportblessures
Preventie per sport (A - R)
Fitness
Hardlopen
Hockey
Korfbal
Mountainbiken
Paardrijden
Preventie per sport (S - Z)
Schaatsen
Skiën
Snowboarden
Tennis
Veldvoetbal
Volleybal
Wielrennen
Handig voor sporters
Versterk je enkel oefenprogramma
Runfitcheck
Hoofdletsel app
VolleyVeilig
Warming-up programma hockey
insert_chart
Feiten & cijfers
group
Netwerk
assignment_turned_in
Campagnes & interventies
local_library
Trainingen
fiber_new
Actueel
email
Contact
Verkeersveiligheid
Verkeersveiligheid
Aanpak verkeersveiligheid
Onderzoek & advies
Verkeerseducatie & gedragsverandering
Oplossingen
Veilig Onderweg
Split the Risk
Doortrappen
Stand up for your ride
Fight your inner monkey
Risicogroepen
Kinderen & verkeer
Ouderen & verkeer
insert_chart
Feiten & cijfers
fiber_new
Actueel
email
Contact
school
Lespakketten
Actueel
arrow_forward_ios
Ongevallen met voetgangers in 2019
arrow_forward_ios
Verkeersveiligheid
Aanpak verkeersveiligheid
Onderzoek & advies
Landelijke ambulanceregistratie
Regionale registraties
Verkeerseducatie & gedragsverandering
Oplossingen
Veilig Onderweg
Aanpak Veilig Onderweg
Pilot Veilig Onderweg
Split the Risk
Doortrappen
Stand up for your ride
Fight your inner monkey
Risicogroepen
Kinderen & verkeer
Ouderen & verkeer
Feiten & cijfers
Actueel
Contact
Ongevallen met voetgangers in 2019
Lees meer
Lees minder
Text widget
add
VeiligheidNL presenteert de ongevallen met voetgangers in 2019
VeiligheidNL heeft, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), een analyse gedaan naar ongevallen met voetgangers die in 2019 op de Spoedeisende Hulp (SEH) terecht zijn gekomen. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor de voetganger als kwetsbare verkeersdeelnemer. IenW wil lopen stimuleren en streeft er naar om kwetsbare groepen zo lang mogelijk op een veilige manier aan het verkeer deel te laten nemen, zoals beschreven in het
Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030
(SPV).
Meer eenzijdige voetgangersongevallen
In 2019 werden er ruim 24.000 voetgangers behandeld op de SEH. Dit is naar schatting drie procent van het totaal aantal SEH-bezoeken na een verkeersongeval. Het grootste deel (21.200) is slachtoffer van een eenzijdige voetgangersongevallen, waarbij struikelen (42%) het meeste voorkwam. Dit aantal is de afgelopen jaren gedaald met 20% (2011-2019). Het aantal verkeersongevallen met voetgangers bedraagt naar schatting 3.200, waarbij een botsing met een personenauto (51%) het meeste voorkwam. Dit aantal is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven.
Risicogroepen
Het verschil tussen de eenzijdige voetgangersongevallen en de verkeersongevallen met voetgangers, is dat de eenzijdige ongevallen relatief meer ouderen zijn met een gemiddelde leeftijd van 56 jaar. De slachtoffers zijn relatief vaker vrouwen dan mannen. Dit tegenover de gemiddelde leeftijd van 42 jaar bij verkeersongevallen met voetgangers. Hier zijn relatief meer kinderen en jongvolwassenen slachtoffer.
Kosten
Gezien het grote verschil in aantallen SEH-bezoeken, leidden eenzijdige voetgangersongevallen zowel tot hogere directe medische kosten als tot hogere verzuimkosten dan verkeersongevallen met voetgangers. De kosten van verkeersongevallen met voetgangers waarvoor een SEH-behandeling nodig was, worden voor 2019 ruwweg geschat op 10-18 miljoen directe medische kosten en 7-13 miljoen verzuimkosten (samen 17-30 miljoen). Verkeersongevallen als totaal leidden in 2019 tot 420 miljoen directe medische kosten en 410 miljoen verzuimkosten. Voor de eenzijdige voetgangersongevallen is de schatting 90 miljoen directe medische kosten en 37 miljoen verzuimkosten (samen 130 miljoen). Zowel voor de directe medische kosten als de verzuimkosten geldt dat de gemiddelde kosten globaal toenemen met het toenemen van de leeftijd.
Het letsel
Bij de SEH-bezoeken na een eenzijdig voetgangersongeval had het slachtoffer in de helft van de gevallen een fractuur. Bij de verkeersongevallen met een voetganger was dat minder, namelijk ruim een derde. In beide groepen had ongeveer één op de vijf slachtoffers letsel aan het hoofd of de hals.
Gevoelsmatig zou je verwachten dat verkeersongevallen met voetgangers (vaak een botsing) relatief vaker tot ernstig letsel leiden dan eenzijdige voetgangersongevallen. De cijfers laten zien dat dit niet het geval was. Het aandeel slachtoffers met ernstig letsel onder slachtoffers van een eenzijdig voetgangersongeval was enkele procenten groter dan onder slachtoffers die als voetgangers gewond raakte in het verkeer. Dit is een gevolg van het grotere aandeel ouderen (met ernstig letsel) onder de slachtoffers van een eenzijdig voetgangersongeval.
Download
Rapportage ongevallen met voetgangers 2019
(pdf, 1031Kb)
save_alt
voornaam *
tussenvoegsel
achternaam *
organisatie *
e-mail *
volgende
Image Gallery
VeiligheidNL maakt gebruik van cookies en daarnaast verwerkt VeiligheidNL persoonsgegevens voor de uitvoering en het verbeteren van onze dienstverlening.
Door hiernaast op “ok” te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies en het verzamelen van informatie op de websites van VeiligheidNL. Ga je niet akkoord met het plaatsen van cookies, klik dan op
afwijzen
. Wil je meer weten over deze cookies, dan kun je hierover lezen in onze
Privacy- en Cookieverklaring
.
ok
Winkelwagentje (0items)