Ga door naar hoofdinhoud
Voetgangers op zebrapad

VeiligheidNL start onderzoek naar ongevallen met voetgangers

VeiligheidNL is in opdracht van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gestart met een verdiepend onderzoek naar ongevallen met voetgangers. Het doel is om actueel inzicht te krijgen in de oorzaken en gevolgen van slachtoffers van een voetgangersongeval die bij de Spoedeisende Hulp (SEH) binnenkomen. De dataverzameling van het onderzoek is begin oktober 2022 gestart en loopt door tot oktober 2023. De resultaten verwachten wij halverwege 2024 te kunnen publiceren.

Status

Onderzoek type

Onderzoek

Verwachte publicatiedatum: 1-7-2024

Inzicht in kwetsbare groepen

Jaarlijks raken veel voetgangers gewond bij een ongeval. In 2019 zijn 24.000 voetgangers behandeld op een SEH. De slachtoffers van voetgangersongevallen zijn personen die zijn gevallen of op de openbare weg zijn gebotst tegen een rijdend voertuig of object. Daarnaast gaat het om mensen die zich verplaatsen met (elektrische) wieltjes, zoals een rolstoel, rollator, step, skeelers/skates en skateboard. Dankzij dit onderzoek krijgen we meer inzicht in kwetsbare groepen voetgangers en de oorzaken en gevolgen van de ongevallen. Dat helpt overheden op nationaal, regionaal en lokaal niveau bij het maken van beleid voor het voorkomen van voetgangersongevallen en het verbeteren van veiligheid voor voetgangers.

Onderzoek op basis van het Letsel Informatie Systeem

Het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL heeft gegevens over slachtoffers van een voetgangersongeval, die een SEH-afdeling bezochten. Met deze data brengen we in kaart hoe vaak en waardoor deze personen gewond raakten. Tijdens dit verdiepend onderzoek naar slachtoffers van een voetgangersongeval sturen wij hen een vragenlijst via het ziekenhuis met daarin vragen over onder andere het ongeval en hun loopgedrag.

Alle LIS-ziekenhuizen werken mee aan dit onderzoek. De Medisch Ethische Toetsingscommissie van het Amsterdam UMC oordeelde dat het onderzoek niet-WMO-plichtig is. Hierdoor kunnen wij het onderzoek zoals beoogd uitvoeren. Ook kunnen we in de toekomst gebruik maken van de data voor verder onderzoek en nieuwe (wetenschappelijke) publicaties. 

Samenwerken aan voetgangersveiligheid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) streeft ernaar om kwetsbare groepen zo lang mogelijk op een veilige manier aan het verkeer deel te laten nemen, zoals beschreven in het Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV). In het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2022-2025 staan maatregelen om de komende jaren invulling te geven aan het SPV. Een van de maatregelen is beter inzicht krijgen in risicofactoren van ongevallen bij voetgangers (thema 2, actielijn 3). Ons onderzoek draagt daaraan bij. Daarnaast bevordert het Platform Ruimte voor Lopen voetgangersveiligheid. Dit is een initiatief van het ministerie van IenW, Wandelnet en CROW waar ook VeiligheidNL bij is aangesloten.

VeiligheidNL werkt aan het verbeteren van verkeersveiligheid en het stimuleren van veilig gedrag. We richten ons daarbij op de meest voorkomende en meest ernstige letsels waar preventie belangrijk en mogelijk is. Lees meer over onze missie en visie en onze programma’s.

Samenwerken op dit onderwerp?

Thema

Verkeersveiligheid

Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.

Meer over dit thema
placeholder