Verkeersveiligheid
Fietsongevallen met zwaar verkeer
Fietsers zijn niet vaak slachtoffer van een ongeluk met een vrachtwagen of bus. Maar als het gebeurt, is het letsel ernstig, of komen fietsers zelfs te overlijden. Zo blijkt uit een analyse.
Status
Onderzoek type
Cijferrapportage
In opdracht van Veilig Verkeer Nederland (VVN) deden we onderzoek naar ongevallen tussen fietsers en zwaar verkeer. VVN wilde graag weten hoe vaak verkeersongevallen tussen fietsers en zwaar verkeer voorkomen (omvang) en welke groepen in de samenleving het meeste risico lopen op zo’n soort ongeval (risicogroepen). Ook is er gekeken of bij deze ongevallen de dode hoek van het zwaar verkeer een rol heeft gespeeld.
Niet vaak, wel ernstig
Uit het onderzoek blijkt dat ongevallen tussen fietsers en
Oudere fietsers botsen het vaakst met zwaar verkeer
Oudere fietsers (65+) lopen ten opzichte van andere leeftijdsgroepen de grootste kans om slachtoffer te worden van een dodelijk ongeval met een vrachtwagen of bus. Kinderen in de leeftijd van 13-17 jaar vormen een risicogroep als we kijken naar het aantal SEH-behandelingen of opnames in het ziekenhuis.
Speelt de dode hoek een rol bij deze ongevallen?
Op basis van de gebruikte bronnen voor dit onderzoek kunnen we geen uitspraken doen of de dode hoek van het zwaar verkeer de oorzaak was. Hiervoor waren de aantallen te klein of de beschrijvingen van de toedracht van ongevallen te beperkt.
Wil je het gehele rapport lezen? Download hem hier.
Aan de slag
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.