
Verkeersveiligheid
Onderzoek en advies
In 2023 bezochten 111.000 mensen de Spoedeisende Hulp als gevolg van een verkeersongeval. Helaas ervaren veel van hen nog dagelijks de gevolgen. In het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) van het Ministerie van I&W is de ambitie ‘nul verkeersslachtoffers in 2050 ’vastgelegd. Om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen is het essentieel om niet alleen te weten hoeveel en waar verkeersongevallen gebeurd zijn, maar vooral ook wat er gebeurd is en waardoor het ongeval ontstaan is.
Hoe gaan wij te werk?
Onze aanpak begint vanuit data. Wij werken daarvoor samen met Spoedeisende hulp-afdelingen van ziekenhuizen en regionale ambulancevoorzieningen. We ontvangen letseldata en brengen de omvang en oorzaak van de verkeersongevallen in Nederland in kaart. Ook kijken we naar risicogroepen, het type letsel dat de slachtoffers hebben en doen we verdiepend onderzoek naar de rol van onveilig gedrag in het verkeer. Op basis van de cijfers én gedragsinzichten geven we advies en ontwikkelen we gerichte preventieve maatregelen.
Ongevallen in cijfers
Via ons Letselinformatiesysteem (LIS) en de Monitor Verkeersslachtoffers (MOVE) verzamelen we gegevens van verkeersslachtoffers op landelijk én regionaal niveau. Daardoor kunnen we bepalen welke letsels worden opgelopen, waar de letsels worden opgelopen en wat specifieke risico’s zijn voor de betreffende regio.
Actuele onderzoeken
Actuele onderzoeken
Lees meer in de jaarraportage LIS verkeer 2023 en bekijk de actuele onderzoeken met:
| ![]()
|
Verdiepend onderzoek
Naast de ongevalscijfers is het ook van belang om te weten waardoor ongevallen ontstaan en waarom mensen zich (on)veilig in het verkeer gedragen. Met verdiepend onderzoek brengen we risicogroepen, risicogedrag en risicosituaties in het verkeer nog beter in kaart. Bijvoorbeeld door middel van focusgroepen, interviews en community-onderzoek met verkeersdeelnemers, vragenlijsten onder slachtoffers en observaties in het verkeer.
Gedragsonderzoek en advies
Om gedrag te veranderen, moeten we het eerst begrijpen. We analyseren het onveilige gedrag en de context waarin het plaatsvindt. Door motieven en weerstanden bij de doelgroep in kaart te brengen, bepalen we waar we ons op moeten richten. Vervolgens ontwikkelen we een strategie met gedragsveranderingstechnieken die hierop aansluiten. Deze gedragsstrategie werken we, vaak in samenwerking met een creatief bureau, uit tot een gedragsinterventie. Deze interventie voeren we uit in de praktijk, monitoren we en zo nodig sturen we bij.
Interventieontwikkeling en advies
Op basis van onze onderzoeksresultaten ontwikkelen we samen met partners interventies om verkeersongevallen en letsels te voorkomen. Wij kijken hierbij voornamelijk naar mogelijke maatregelen op het gebied van training, voorlichting en educatie. Voor sommige risicogedragingen zijn al veel interventies beschikbaar, maar is het niet altijd even duidelijk hoe effectief deze zijn. In dat geval voeren we verkenningen uit. Op basis van ons onderzoek geven we aanbevelingen over de meest kansrijke interventies en waar, wanneer en voor wie die het beste ingezet kunnen worden.
Onderzoek met impact
Om de meeste impact te kunnen maken focussen wij ons voornamelijk op vier risicogroepen: oudere fietsers, jonge fietsers van 12-17 jaar, oudere voetgangers én jonge bestuurders. Maar we kijken ook naar nieuwe groepen en trends. Zo organiseerden we in 2024 een landelijke meetweek fatbike ongevallen op alle Nederlandse SEH’s. En hebben we een verkenning gedaan naar ongevallen met mindervalidevoertuigen. Voor elk onderzoek werken we nauw samen met onze opdrachtgevers, samenwerkingspartners en externe experts.
Onze databronnen
In de LIS-database houden we continue de ontwikkelingen t.a.v. ongevallen en letsels op de SEH bij, waaronder ook verkeersongevallen. Deze data worden verzameld bij een selectie van ziekenhuizen die samen een representatieve steekproef van de Nederlandse ziekenhuizen vormen. Dat maakt een schatting van verkeersongevallen op landelijk niveau mogelijk. LIS verzameld o.a. informatie over de toedracht en aard van ongevallen, vervoerswijzen, leeftijd van slachtoffers en het opgelopen letsel. Bovendien hebben we letsellastmodel ontwikkeld, waarmee we kunnen berekenen wat de opgelopen letsels kosten in termen van geld én kwaliteit van leven.
Bekijk het meest recente LIS-rapport hier of lees meer over de mogelijkheden van een rapportage op basis van LIS. Staat er een LIS ziekenhuis in jouw regio? Dan kunnen we ook de ongevallen in jouw provincie in kaart brengen.
Met MOVE verzamelen we data van Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) en Spoedeisende Hulp-afdelingen (SEH’s) en ontsluiten dit in een interactief dashboard. Wegbeheerders van gemeentes en provincies krijgen zo op lokaal niveau inzicht in de omvang, locaties, risicogroepen en oorzaken van verkeersongevallen. In sommige provincies verzamelen we ook slachtofferinformatie op de SEH zoals de opgelopen letsels en omstandigheden van verkeersongevallen.
MOVE is aanvullend op de data van de slachtofferregistratie in de Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg (LBZ) en het Bestand geRegistreerde Ongevallen in Nederland (BRON) van de politie. BRON is ook een belangrijke bron voor informatie omtrent verkeersongevallen, maar de data is niet volledig. De politie is meestal alleen ter plaatste als er gemotoriseerde voertuigen bij een ongeval betrokken zijn of als er een omleiding nodig is.
Op aanvraag brengen we (periodieke) regionale rapportages uit. Bekijk de MOVE video en onze nieuwste rapportages voor de provincie Utrecht, Friesland, Drenthe en gemeente Amsterdam.
Samenwerken?
Wil je inzicht krijgen in de problematiek in jouw buurt en ben je benieuwd naar wat wij kunnen betekenen ten aanzien van:
- Landelijk en regionaal inzicht in verkeersongevallen
- Verdiepend onderzoek naar oorzaken
- Gedragsonderzoek en advies
- Interventieontwikkeling en advies
Of zie je een kansen voor samenwerking? Neem contact op met programmamanager Wietske Hoekstra of een van onze andere experts.
Onderzoek met MOVE- of LIS-data aanvragen
Onderzoek met MOVE- of LIS-data aanvragen
Ook een onderzoeksvraag waarbij je graag MOVE-data of LIS-data zou willen gebruiken? Vul het aanvraagformulier in en we maken graag een offerte.
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.
Meld je aan voor onze e-mail updates om op de hoogte te blijven.