Verkeersveiligheid
Fietshelm cruciaal in strijd tegen hersenletsel bij fietsongeval
Op woensdag 10 april 2024 vindt de derde editie van de landelijke Dag van de Fietshelm plaats. Het doel van deze dag is om het belang van de fietshelm onder de aandacht te brengen bij jong en oud, en helmgebruik ook bij de politiek hoger op de agenda te zetten. Dit is hard nodig, want in 2023 was 63 procent van het totaal aantal slachtoffers dat op de Spoedeisende Hulp werd behandeld als gevolg van een verkeersongeval fietser.
Fietsen is in Nederland erg populair en gezond voor lichaam en geest. Een mooie gewoonte die zeker behouden moet blijven. Helaas heeft fietsen soms ook een keerzijde. Het afgelopen jaar werden 76.400 fietsers behandeld op de Spoedeisende Hulp als gevolg van een verkeersongeval. Ruim twee op de vijf fietsers was 55-plusser en 12 procent was 12 tot en met 17 jaar oud. In 70 procent van alle gevallen was er sprake van een eenzijdig ongeval en in bijna twee derde van alle fietsongevallen ontstond ernstig letsel.* Ook was er in één op de zes gevallen sprake van hersenletsel, waar dit bij 55-plussers zelfs één op de vijf gevallen betrof.
“Hoewel er in 2023 ten opzichte van 2022 sprake is van een daling in letsel als gevolg van verkeersongevallen op de fiets en meer onderzoek nodig is naar de onderliggende reden hiervan, blijven de ernst en omvang van het probleem onmiskenbaar. Zo laat de trend over de afgelopen 10 jaar een sterke stijging van 27 procent zien”, vertelt Martijntje Bakker, directeur en bestuurder bij kenniscentrum VeiligheidNL. “Het dragen van een fietshelm kan de kans op hoofd- en hersenletsel in Nederland met respectievelijk 62 en 36 procent verlagen, waarmee het dragen van een fietshelm eigenlijk een no-brainer is om jezelf makkelijk en effectief te beschermen.”
Download de infographic
Beweging breidt verder uit
De noodzaak tot het terugdringen van het aantal hoofd- en hersenletsels als gevolg van een fietsongeval en het stimuleren van fietshelmgebruik vindt steeds bredere weerklank in de maatschappij. In navolging van Artsen voor Veilig Fietsen, Hersenstichting, HersenStrijd fonds, VeiligheidNL, Interpolis, ANWB, Veilig Verkeer Nederland en diverse provincies sluiten BOVAG, RAI Vereniging en Verbond van Verzekeraars zich dit jaar ook aan bij dit initiatief.** Ook organiseert Vlaanderen dit jaar haar eerste Dag van de Fietshelm en schaalt de beweging dus op buiten de eigen landsgrenzen.
“De Dag van de Fietshelm werd twee jaar geleden door Artsen voor Veilig Fietsen, HersenStrijd fonds en de Hersenstichting gelanceerd. Nu we dit jaar de derde editie organiseren zien we dat onze boodschap in binnen- en buitenland steeds breder wordt gedragen. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft daarnaast een landelijke promotiestrategie voor de fietshelm uitgedacht”, aldus Marcel Aries, neuroloog-intensivist bij het Maastricht UMC+ en initiatiefnemer van Artsen voor Veilig Fietsen. “In een gesprek met minister Harbers kregen we de toezegging dat in mei 2024 de strategie voor fietsveiligheid met de Tweede Kamer wordt gedeeld. Het stimuleren van het vrijwillig gebruik van de fietshelm is hier een belangrijk onderdeel van en wij doen dan ook een dringend beroep op de politiek om de ontwikkelde strategie te steunen.”
De Dag van de Fietshelm
Op woensdag 10 april 2024 worden door het hele land activiteiten georganiseerd om fietsers bewust te maken van het belang van het verbeteren van de fietsveiligheid. Met deze themadag willen de betrokken organisaties in 2030 het aantal hoofd- en hersenletsels als gevolg van een fietsongeval met 20% verminderen.***
* MAIS-2+ categorie – matig, ernstig gewonden
** BOVAG en RAI Vereniging ondersteunden eerdere edities van de Dag van de Fietshelm reeds met gerichte campagnes
*** ten opzichte van peiljaar 2021
Ook interessant voor jou
Meer over onderwerpen:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.