Oorzaken van ongevallen met scootmobielen

Bedieningsfouten en omvallen zijn de voornaamste oorzaken van ongevallen met scootmobielen. Dat concludeert VeiligheidNL in een onderzoek naar de aard, omvang, achtergrond en gevolgen van ongevallen met scootmobielen. Het bezit van deze voertuigen is de afgelopen jaren fors gestegen, van circa 150.000 in 2006 tot ongeveer 250.000 in 2012.

De toename van het aantal scootmobielen op straat heeft geleid tot meer ongevallen. Het overgrote deel van de ongevallen is eenzijdig, waarbij kantelen op een ongelijk wegdek – bijvoorbeeld een stoeprand – of in de bocht het meest voorkomen. Het aantal slachtoffers van ongevallen met scootmobielen dat de Spoedeisende Hulp bezocht, steeg in de periode 2007-2011 van 1.200 naar 2.000. Van hen is 1 op de 3 in het ziekenhuis opgenomen. Iets meer dan de helft van alle slachtoffers was vrouw en twee op de drie 65 jaar of ouder. Twee derde van de slachtoffers lijdt aan (ernstig) overgewicht.

Om beter zicht te krijgen op het ontstaan van ongevallen en de preventie is in het onderzoek van VeiligheidNL gekeken naar de toedracht van het ongeval en rijervaring van de bestuurder. Naast kantelen met de scootmobiel gaat het met name om aanrijdingen met andere weggebruikers en botsingen met objecten, bijvoorbeeld met een verhoogde stoeprand. Circa 14 procent van de slachtoffers liep letsel op door een bedieningsfout, zoals het per abuis omdraaien van de gas- en remfuncties.

Driekwart van de ondervraagde ongevallenslachtoffers gebruikt de scootmobiel al langer dan een jaar. De helft heeft een vaardigheidstraining voor het gebruik gevolgd. Niet duidelijk is of deze training voldoende is geweest en zich niet alleen heeft beperkt tot een paar primaire handelingen, zoals het aan- en uitzetten van de motor. Eén op de vier slachtoffers maakt na een ongeval vanwege lichamelijke klachten of angst minder gebruik van de scootmobiel.

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu biedt op www.blijfveiligmobiel.nl een keuzegids aan die mensen helpt bij het kiezen van het juiste type scootmobiel. Ook kunnen gemeenten op die site een door het ministerie ontwikkelde rijvaardigheidscursus vinden. Veel veiligheidswinst is volgens de onderzoekers nog te behalen door de stabiliteit van de scootmobielen te verbeteren. En gemeenten kunnen bijdragen door openbare ruimten toegankelijker te maken en goed te onderhouden, en door gerichte rijvaardigheidstrainingen en -cursussen te verzorgen, aldus VeiligheidNL.

Meer voor werkvelden:

Welkom bij VeiligheidNL!

Wij maken gebruik van cookies om de website optimaal te laten werken op basis van jouw voorkeuren. Daarnaast analyseren en verbeteren wij continu. Lees meer over ons cookie- en privacybeleid.