Ga door naar hoofdinhoud
Voetgangers op zebrapad

Voetgangers op de SEH in 2017: ouderen vormen een risicogroep

Een vijfde van alle bezoeken op de Spoedeisende Hulp (SEH) in 2017 kwam door een verkeersongeval. Zo blijkt uit de cijfers van het Letsel Informatie Systeem (LIS) 

Status

Onderzoek type

Cijferrapportage

Publicatiedatum: 1-9-2018

Dit rapport geeft inzicht in de aard en omvang van het aantal SEH-bezoeken door voetgangers als gevolg van letsel na een verkeersongeval of door een val op straat. We hebben specifiek gekeken naar de aard en ernst van de letsels, mogelijke risicogroepen (ten aanzien van leeftijd en geslacht) en de toedrachten. Voor de analyses in deze rapportage is gebruik gemaakt van het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL.  

Aard van SEH-bezoeken

Een verkeersongeval was in 2017 de oorzaak van een vijfde van de SEH-bezoeken. In drie procent van de gevallen was het verkeersslachtoffer een voetganger (3.600). Van deze slachtoffers was de helft ernstig gewond en werd 28 procent ook opgenomen in het ziekenhuis.  

Als we kijken naar alle letsels, dan blijkt dat de SEH het vaakst werd bezocht na letsel als gevolg van een privé-ongeval, waarbij in twee derde van de gevallen sprake was van een val. Tien procent van de slachtoffers viel op straat (24.000). Na deze val op straat raakte 61 procent van de slachtoffers ernstig gewond en werd 14 procent in het ziekenhuis opgenomen. 

placeholder
gemiddeld 42 jaar
zijn de voetgangers die een Spoedeisende Hulp bezoeken als gevolg van een verkeersongeval. Voetgangers die gewond raken door een val op straat, zijn gemiddeld 55 jaar

Ouderen belangrijke risicogroep

Naast voetgangers die letsel oplopen bij een verkeersongeval, is er dus ook een grote groep voetgangers die gewond raakt na een val op straat. Dit zijn met name ouderen (ruim de helft van deze slachtoffers is 60 jaar of ouder). Zij vormen daardoor een belangrijke risicogroep. Uit eerder onderzoek naar verplaatsingsongevallen (zowel verkeersongevallen als val op straat) onder voetgangers van 55 jaar en ouder, bleek dat ruim de helft van de slachtoffers (56%) het ongeval weet aan de toestand van de weg, zoals een opstaande tegel. Bijna een derde weet het ongeval aan weersomstandigheden (zoals gladheid). Andere belangrijke factoren waren: nergens anders mee bezig zijn (onoplettendheid), afleiding en de eigen conditie (leeftijd en balans). 

Bij preventieve maatregelen om ongevallen bij voetgangers te voorkomen, kun je denken aan enerzijds het aanpakken van de toestand van de weg (zoals onderhoud van stoepen/wegen en strooibeleid) en anderzijds het aanbieden van effectieve interventies die zich richten op valpreventie. 

Rapportage voetgangers op de SEH-afdeling

Rapportage voetgangers op de SEH-afdeling.pdf
(pdf)

Samenwerken op dit onderwerp?

Meer over onderwerpen:

Meer voor werkvelden:

Thema

Verkeersveiligheid

Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.

Meer over dit thema
placeholder