Verkeersongevallen 2021 en schatting eerste helft 2022

In 2021 zijn 110.000 verkeersslachtoffers behandeld op de Spoedeisende Hulpafdeling. Bij 66.600 slachtoffers was sprake van ernstig letsel (61 procent). Het aantal verkeersslachtoffers met ernstig letsel steeg met 18 procent in tien jaar tijd (2012-2021). De gegevens over SEH-behandelingen zijn afkomstig uit het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL.

Status

Afgerond

Onderzoek type

Cijferrapportage

Veel SEH-bezoeken jongeren, jongvolwassenen en ouderen

Jongeren (12-17 jaar) en jongvolwassenen (18-24 jaar) waren in 2021 samen verantwoordelijk voor bijna een kwart van alle SEH-bezoeken na een verkeersongeval. Ouderen vanaf 65 jaar waren verantwoordelijk voor nog eens een kwart. Afgezet tegen de mate van deelname aan het verkeer (aantal reizigerskilometers) liepen ouderen vanaf 80 jaar de grootste kans om slachtoffer te worden van een verkeersongeval met (ernstig) letsel dat moest worden behandeld op een SEH-afdeling. 

Twee derde verkeersslachtoffers is fietser

Fietsers vormen al jaren de grootste groep slachtoffers die een SEH bezoeken na een verkeersongeval. Bij fietsers met ernstig letsel is in de periode 2012-2021 sprake van een stijgende trend (+29 procent). Van de verkeersslachtoffers die in 2021 op een SEH-afdeling zijn behandeld was twee derde een fietser. In twee op de drie fietsongevallen ging het om een eenzijdig ongeval, meestal door een val. De meeste fietsslachtoffers zijn in de leeftijd van 55 jaar en ouder (44 procent) en van 12 tot en met 24 jaar (19 procent).

In het straatbeeld verschijnen steeds meer elektrische fietsen. Ook in de SEH-cijfers is dat terug te zien. Onder oudere fietsers is vanaf 2016 sprake van een verviervoudiging van het aantal SEH-bezoeken door een ongeval met een e-bike tot zo’n 4.000 ongevallen in 2021. Onder jonge fietsers is ook een stijging te zien: een lichte stijging vanaf 2016 gevolgd door een sterke toename in 2021 tot een paar honderd ongevallen per jaar.

Voetgangersongevallen in het verkeer

In 2021 waren er 1.500-3.000 voetgangers die in het verkeer gewond raakten en daarvoor de SEH bezochten. Daarnaast waren er ook eenzijdige voetgangersongevallen. Bij deze niet-verkeersongevallen raakt een voetganger gewond zonder dat daarbij een bewegend voertuig betrokken is, bijvoorbeeld door struikelen, uitglijden en vallen. In 2021 waren er naar schatting tenminste 15.900 SEH-bezoeken door een eenzijdig voetgangersongeval. Een veelvoud dus van het aantal voetgangersongevallen in het verkeer. Opvallend is dat eenzijdige voetgangersongevallen verhoudingsgewijs vaker tot ernstig letsel leidden dan de voetgangersongevallen in het verkeer.

Jonge automobilisten risicogroep

Elf procent van de verkeersslachtoffers die in 2021 op de SEH-afdeling werden behandeld was een inzittende van een personenauto. Van deze slachtoffers vormen jonge automobilisten (18-24 jaar) een risicogroep. Deze groep jonge bestuurders was verantwoordelijk voor een kwart van alle SEH-bezoeken van bestuurders van een personenauto. Zij hadden een twee tot vier keer grotere kans op een SEH-bezoek dan de totale groep automobilisten.

Voorlopige cijfers eerste helft 2022 en prognose 2050

Op basis van voorlopige gegevens kan geconcludeerd worden dat het aantal SEH-bezoeken in verband met ernstig letsel door een verkeersongeval in de eerste helft van 2022 sterk is gestegen ten opzichte van de eerste helft van 2021. Deze stijging lijkt echter in grote lijnen de stijgende trend te volgen die reeds voor de COVID-19-pandemie was ingezet. Op basis van de definitieve cijfers tot en met 2021 en op basis van een gelijkblijvend risico, is de prognose dat in 2050 76.500 verkeersslachtoffers met ernstig letsel op de SEH-afdeling behandeld worden waaronder 37.300 SEH-bezoeken door 55-plussers.

Verkeersongevallen 2021

Verkeersongevallen 2021
(pdf)

Meer voor werkvelden:

Welkom bij VeiligheidNL!

Wij maken gebruik van cookies om de website optimaal te laten werken op basis van jouw voorkeuren. Daarnaast analyseren en verbeteren wij continu. Lees meer over ons cookie- en privacybeleid.