Risicovol bewegen versterkt

Zo combineer je risicovol spelen en bewegen

Zowel risicovol spelen als veel bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling van kinderen. Ze worden er motorisch, cognitief en sociaal-emotioneel sterker van. Vaak wordt er afzonderlijk aandacht besteed aan meer bewegen of risicovol spelen. Maar wist je dat de grondvormen van bewegen en van risicovol spel heel goed met elkaar te combineren zijn? Risicovol bewegen noemen wij dat! Het is niet alleen goed voor de ontwikkeling, maar ook nog eens heel leuk om te doen.

Foto van Zeina Bassa
Auteur
Zeina Bassa

In de praktijk ervaren wij dat professionals gemakkelijker aan de slag gaan met beweegstimulering dan met risicovol spel. Want risicovol spelen kan best spannend zijn vanwege de risico’s die het met zich meebrengt. We krijgen vragen als: Hoe ver mag je gaan? Welke materialen/plekken mogen wel of niet? Hoe ga je om met ouders en de GGD-inspectie? Wanneer is een risico aanvaardbaar en wanneer niet meer? Door risicovol spel op te nemen in de beweegstimulering, ontvangen kinderen spelenderwijs zowel de voordelen van risicovol spelen

als van bewegen. Letselpreventie en beweegstimulering komen hiermee samen.

Onder risicovol spelen verstaan we: een spannende, uitdagende en avontuurlijke vorm van spelen waarbij er een kans bestaat op fysiek letsel. Risicovol spelen heeft veel voordelen voor de ontwikkeling van kinderen en helpt kinderen in de toekomst weerbare en veerkrachtige burgers te zijn.

Zeina Bassa

Expert Risicovol Spelen bij VeiligheidNL

Hoe combineer je beweegstimulering met risicovol spel?

Het is dus belangrijk om risicovol spelen bewust mee te nemen bij het stimuleren van bewegen. De grondvormen van bewegen zijn heel makkelijk te combineren met verschillende vormen van risicovol spel. We zetten hieronder enkele combinaties voor je op een rijtje:

Tabel grondvormen bewegen icm rvs


Zoals je ziet biedt Risicovol bewegen veel mogelijkheden. En door de grondvormen van bewegen en vormen van risicovol spelen te combineren kun je als team vast nog meer originele leuke activiteiten bedenken. Spelenderwijs leren kinderen zo tijdens het bewegen omgaan met diverse speelrisico’s en zo hun grenzen te verleggen!

Voorbeelden om toe te passen in de praktijk

Wie is het snelst? Racen maar! 

Maak een parcours voor de loopfiets of driewieler. Gebruik hierbij bijvoorbeeld pionnetjes en stoepkrijt. Laat de kinderen tegelijk het parcours afleggen. Wie van de groep is de nieuwe Max Verstappen?

Bobbelbaan 

Kruip en klauter over je eigen bobbelbaan! Je maakt de bobbelbaan met een kleed en objecten eronder. Zo zorg je dat het wiebelt, dat de kinderen omhoog moeten kruipen of dat ze kunnen wegglijden.

Trekken maar! 

We gaan touwtrekken. Zorg voor een stevig touw met in het midden een vlaggetje of lintje. Geef het eindpunt aan met bijvoorbeeld een pionnetje of stoepkrijt. Verdeel de kinderen in twee teams en laat ze na het start-teken aan het uiteinde van het touw trekken. Welk team is het sterkst? Oftewel, wie krijgt het vlaggetje als eerst voorbij het pionnetje/streepje op de grond? 

Let bij dit spelletje op de ondergrond. Een zachte ondergrond is veiliger dan een stenen oppervlak.

Op blote voeten!  

Maak een eigen blote voeten pad met dozen of bakken. Vul de bakken met verschillende materialen. Denk aan zand, kiezels, water en schuim, modder, bubbeltjesplastic, sponzen (nat en droog), wol, doeken, veertjes, rijst, kastanjes, scheerschuim, kunstgras, houtsnippers, takken, bladeren etc. Laat de kinderen het parcours lopen. Blijf dicht bij het kind om het gevoel van veiligheid te vergroten. 

Spijkerkunstwerk 

Alle spijkers verzamelen! Laat de kinderen spijkers verdienen door een parcours af te leggen of één of meer van de andere beweegopdrachten te doen. Zorg daarnaast voor een dikke plank, een hamer en wol. Laat de kinderen met een echte hamer de verzamelde spijkers in de plank slaan. Ga met de bol wol alle spijkers bij langs, zodat je een mooi kunstwerk krijgt.   

Botsen maar!

Loop tegen elkaar aan of laat je vallen op een matje of zitzak.     
-    Springen van de glijbaan. 
-    Tegen een muur lopen, of tegen elkaar aan lopen of fietsen. 
-    Je op een mat laten vallen.

Modderworstelen

Wie wint het worstel-toernooi 

waarbij vies worden gegarandeerd is? Kinderen maken van tevoren met jou en elkaar goede afspraken: wie is de scheidsrechter, wie worstelt wanneer en wat mag wel en niet? Leg deze afspraken vast op een groot vel papier.

Gaan met die banaan

Jullie bananen

zijn buiten op verschillende hoogtes verstopt. Door te klimmen en klauteren vind je ze. Eet smakelijk!

Balans tussen beschermen en versterken

Bij Risicovol bewegen moet je de juiste balans vinden tussen het beschermen van een kind tegen gevaren, en het leren omgaan met risico’s (versterken noemen wij dat). Je wilt niet doorschieten naar het overbeschermen of juist naar het kind vrijer laten dan waar het aan toe is. 

Kortom: Risicovol bewegen is niet alleen cruciaal voor de ontwikkeling van een kind, maar ook nog eens heel leuk! Kinderen ontwikkelen een actieve leefstijl, weten zich veilig te houden en hebben ze meer en langer plezier in bewegen. Door risicovol spelen en bewegen te combineren, versterken we kinderen. Met veel positieve effecten op ontwikkeling. 

Waarom risicovol spel en bewegen integreren? 

De wet- en regelgeving van kinderopvangprofessionals stelt dat kinderen spelenderwijs moeten worden uitgedaagd in de ontwikkeling van hun motorische vaardigheden en dat ze leren omgaan met kleine risico’s. Risicovol bewegen

draagt daaraan bij. Daarnaast zijn veel kinderopvangorganisaties bezig met het opstellen van een beweegbeleid. Dit doen ze ook vaak vanuit Gezonde Kinderopvang. Risicovol spelen draagt bij aan dit beweegbeleid. Het biedt een variatie en aanvulling aan de beweeg activiteiten en beweegvoordelen.  

Zien jullie ook een uitdaging in het Risicovol bewegen? Ga aan de slag. Doorloop de volgende checklist:

Aan de slag checklist

Visie formuleren

We hebben een visie geformuleerd op Risicovol spelen en bewegen.

Risicovol spelen in beleid

Er is aandacht voor risicovol spelen in mijn beweegbeleid.

Inzicht in belang risicovol spelen

De pedagogisch medewerkers zijn zich bewust van de meerwaarde van risicovol spelen binnen beweegactiviteiten.

Inzicht in eigen rol

De pedagogische medewerkers zijn zich bewust van hun rol en begeleiding daarin. 

Begeleiding

De pedagogische medewerkers weten waar ze terecht kunnen met vragen en dilemma’s.

Inzicht in risico's

Er is voldoende bewustzijn over de risico’s bij risicovolle beweegactiviteiten. 

Kaders & afspraken maken

Er zijn duidelijke kaders en afspraken gemaakt om beweegactiviteiten goed te kunnen begeleiden.

Ouders betrekken

Ouders worden geïnformeerd over onze visie rondom risicovol spelen en bewegen. 

Wil je aan de hand meegenomen worden hoe je beleid opstelt over risicovol spelen? Volg dan onze e-learning De Risicoach

; een online leerplatvorm waar pedagogisch medewerkers en beleidsmedewerkers samen, en stap voor stap aan de slag te gaan met risicovol spelen. 

Over het beweegadvies en de beweegrichtlijnen 

Beweging is heel belangrijk voor jonge kinderen. De mate waarin jonge kinderen bewegen is mede bepalend voor het beweeggedrag in hun verdere leven. Regelmatig, gevarieerd en voldoende zijn daarbij sleutelbegrippen. Het beweegadvies

(voor 0-4 jarigen) en de beweegrichtlijnen (vanaf 4 jaar) geven aan hoeveel en welke type beweging nodig is voor een goede gezondheid. Dit mag met verschillende activiteiten, verspreid over de dag. Ook veel zitten heeft nadelige gezondheidseffecten. Daarom adviseren het beweegadvies en de beweegrichtlijnen veel zitten te beperken en voldoende beweging in de dag te brengen. Hierbij geldt: bewegen is goed, meer bewegen is beter. 

Word vandaag nog Risicoach

En help jouw kinderen verder!

Naar de e-learning

Samenwerken op dit onderwerp?

Meer over onderwerpen:

Meer voor werkvelden: