Ga door naar hoofdinhoud
Praten met elkaar

Verslag webinar gehoorschadepreventie

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 7 kinderen al beginnende gehoorschade heeft. Reden voor een webinar over gehoorschadepreventie voor de GGD en JGZ, gericht op de risicogroep 0 tm 25 jaar. 

 

Sprekers

  • Klinisch fysicus audioloog Jan de Laat over de urgentie van gehoorschadepreventie 
  • Anne Marie Petersen - Westerman (Jeugdarts bij Jeugdgezondheidszorg Zuid-Holland West) over wat je hiervan in het werkveld tegen komt 
  • Bart Poelman (Medisch Milieukundige, sector Strategie en Ontwikkeling, GGD Zaanstreek-Waterland) over de aanpak van de preventie van gehoorschade  
  • Saskia Kloet (Programmamanager gehoorschadepreventie, VeiligheidNL) met praktische inzetbare mogelijkheden richting de risicogroep én lopende projecten.  

Op JouwGGD is ook een pagina gericht op gehoor(schade): https://www.jouwggd.nl/lichaam/gehoorschade/ 

Gestelde vragen en antwoorden

Jongeren hebben vooral last van de pieptoon. De achteruitgang van het gehoor duurt meestal langer voordat dat uiteindelijk merkbaar is. Jongeren merken dit dan als eerste in een omgeving met veel rumoer / achtergrondgeluid.  

In elk geval van belang om te kijken naar een CE keurmerk. Verder hangt het ook sterk af van persoonlijke voorkeur qua materiaal ed. Voor zover bij ons bekend is er geen vergelijkingssite. 

In voorlichting kun je gebruik maken van geluiden op oorcheck.nl, zie: Zo klinkt het - Oorcheck. Hier kun je voor verschillende situaties laten horen hoe geluiden klinken als je niet meer goed hoort, en ook verschillende soorten piep/suis/brom laten horen. 

Er zijn meldingen van, echter causaliteit is ver te zoeken en evidence ontbreekt.

De WHO heeft hier ook advies over, dat het belang van rust voor de oren onderstreept. Net zoals bij beeldschermgebruik voor de ogen. 

Bij veel GGD-en werd er wel in groep 7 getest. Laatste 8-10 jaar niet meer. 

De inhoud van de convenanten is vrijwel hetzelfde gebleven. Een belangrijke aanscherping is dat er in het Derde convenant wat betreft de maximale geluidsniveaus gedifferentieerd is naar leeftijden, in lijn met het RIVM advies. Zo wordt er nu voor jongere leeftijden een lagere maximale norm aangehouden. Ook is het Derde convenant uitgebreid met een artikel Kennis en onderzoek; waarin is vastgelegd dat gedurende de looptijd van het convenant actuele kennislacunes en onderzoeksvragen in kaart worden gebracht en waar mogelijk al uitgewerkt in onderzoeksvoorstellen. 

Via deze link: Professionals werken met versterkte muziek - I love my ears

Nee, er is op dit moment geen e-learning voor scholen/docenten. ILME richt zich op de professionals in de uitgaansbranche, vooralsnog niet op scholen. Afhankelijk van behoefte is het zeker mogelijk om na te denken over de mogelijkheden om ook iets dergelijks voor scholen/docenten te ontwikkelen (bijv. vanuit VeiligheidNL). In evt vervolgsessies gaan we hier graag over in gesprek!

  1. Is bij de Oorcheck een uitslag goed/niet goed voldoende om inzicht te krijgen in gradaties van verslechtering?  
  2. ​De Oorcheck geeft geen cijfermatig gegeven alleen voldoende of niet. Waarom niet? Voor pubers zou het meer inzicht gevend kunnen zijn?  

Antwoord: 
Oorcheck is inderdaad alleen gehoorscreening: pass of fail. Gradatie aanbrengen zou een te grote nauwkeurigheid suggereren. Vergelijkbaar met OAE, dat ook alleen screening is. 

Momenteel loopt het onderzoek naar een set gevalideerde vragen nog. We hopen dat dit jaar af te ronden, zodat het daarna opgenomen kan worden in oa Jij en Je Gezondheid.  

Thema

Gehoorschadepreventie

Gehoorschade komt vaak voor. Eén op de acht Nederlanders boven de 40 jaar heeft gehoorverlies, deels door blootstelling aan hard geluid. Het thema Gehoorschadepreventie zet zich in om deze onomkeerbare vorm van letsel te voorkomen.

Meer over dit thema
placeholder