Burden of road traffic injuries: Disability-adjusted life years in relation to hospitalization and the maximum abbreviated injury scale.
In samenwerking met het EMC en de SWOV hebben we onderzocht wat de gevolgen zijn van verkeersongevallen – in termen van kwaliteit van leven en ernst van letsel. In Europa wordt de verkeersveiligheid gemonitord door jaarlijks de incidentie van ernstige verkeersongevallen in kaart te brengen. Het aantal doden en ernstig gewonden in het verkeer wordt geregistreerd volgens een internationaal codering systeem: de Maximum Abbrevated Injury Scale (MAIS), een maximum ernstscore op een schaal van 1 (licht letsel) tot 6 (fataal letsel).
Een andere methode om de ernst te beschrijven is het verlies van levensjaren door overlijden of invaliditeit, uitgedrukt in disability-adjusted life-year (DALY). Er is geen overeenstemming over grensscore voor ernstig verkeersletsel: in Nederland geldt een MAIS score van 2 en hoger als beleidsindicator, in Europa is deze 3 en hoger. Bij de opgenomen verkeersslachtoffers met een score van MAIS2+ werd 80% van de totale letsellast in DALY’s gemeten, terwijl 54% van de DALY’s in de groep MAIS3+ werd berekend.
Door de gevolgen van verkeersletsel in DALY’s te vergelijken met de MAIS-score van verkeersslachtoffers wordt inzicht verkregen in de definitie van ernst van ongevallen.