Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft ons gevraagd onderzoek te doen naar ongevallen met scootmobielen.
Het aantal scootmobielen in Nederland is sterk toegenomen, en ook het aantal ongevallen met scootmobielen neemt toe. Inzicht in de oorzaken van deze ongevallen levert aanknopingspunten voor preventie.
Met behulp van het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL is onderzoek uitgevoerd onder slachtoffers van ongevallen waarbij een scootmobiel betrokken is geweest. In totaal zijn 250 slachtoffers, die zich op de SEH van een van de aan LIS deelnemende SpoedeEisende Hulpafdelingen hebben gemeld, voor het onderzoek benaderd met een schriftelijke vragenlijst. In de vragenlijst is ingegaan op zowel de oorzaken als ook de gevolgen van de ongevallen. Het onderzoek is uitgevoerd in de periode juni 2011- juli 2012.
Er hebben 115 slachtoffers meegewerkt aan het onderzoek. Bij het grootste deel van de slachtoffers is de scootmobiel omgevallen terwijl de bestuurder er nog in zat, vaak doordat de wielen op ongelijke hoogte kwamen.
Het onderzoek heeft uitgewezen dat er diverse aangrijpingspunten zijn om de veiligheid van de gebruiker van de scootmobiel te verbeteren. Daarbij valt vooral te denken aan aanpassing van de gas-/remconstructie en verbeterde stabiliteit van de scootmobiel. Daarnaast kan training en voorlichting aan de gebruikers zinvol zijn. Tenslotte zou bij de inrichting van de openbare ruimte meer aandacht moeten worden gegeven aan veilige routes voor gebruikers van de scootmobiel en anderen met een mobiliteitshandicap.