Afleiding In 2016 namen we een vragenlijstonderzoek af onder jonge fietsers die betrokken waren bij een verkeersongeval en hiervoor op de SEH behandeld zijn. Daaruit bleek dat twee op de tien jonge fietsers tijdens het ongeval afgeleid was. Dit kwam vooral doordat zij met iemand aan het praten waren (27% versus 11% van de totaal aantal fietsongevallen). Ook rapporteerden jonge fietsers relatief vaker dan andere fietsers dat zij tijdens het ongeval een koptelefoon droegen en naar muziek luisterden (7% versus 3%). Luisteren naar muziek of praten met anderen zorgt ervoor dat informatie over veranderende verkeerssituaties trager binnenkomt en verwerkt wordt. Daarnaast kan muziek ervoor zorgen dat belangrijke verkeersgeluiden worden overstemd, wat de kans op een ongeval vergroot. Fietsers die naar muziek luisteren, missen vaker belangrijke auditieve informatie uit het verkeer (een fietsbel, claxon), vooral wanneer zij zogeheten ‘in ear-oortjes’ gebruiken en wanneer zij luisteren naar harde of uptempo-muziek. Er is waargenomen dat fietsers die muziek luisteren vaker verkeersregel overtredend en ander verkeersonveilig gedrag vertonen, bijvoorbeeld door rood rijden, tegen de richting in fietsen, of over het zebrapad rijden.
Risicogedrag Tijdens de adolesentie ontwikkelt het beloningscentrum van het brein zich razendsnel. Het deel van het brein dat nodig is voor het reguleren van gedrag, ontwikkelt zich langzamer. Door deze disbalans zijn jonge fietsers eerder geneigd om risico’s te nemen, zeker als hun gedrag kan rekenen op goedkeuring van leeftijdsgenoten. Onderzoek laat zien dat adolesenten die gevoelig zijn voor groepsdruk, meer risico’s nemen in het verkeer. Risicogedrag in het verkeer is ook hoger onder jonge fietsers met vrienden en familieleden die veel risico nemen in het verkeer en zij die als passagier veel zijn blootgesteld aan risicovol verkeersgedrag.
Lees meer over jonge fietsers.
Lees meer over de preventiestrategieën.