Jongeren van 11 tot en met 16 jaar lopen een hoger risico op letsel na een fietsongeval in vergelijking met andere leeftijdsgroepen. Jonge fietsers houden zich meestal wel aan de verkeersregels maar zijn minder ervaren, sneller afgeleid en vertonen relatief vaker risicogedrag. Handhaving alleen is daarom niet de meest geschikte strategie om ongevallen te voorkomen. Een combinatie van aanpassingen in de fysieke omgeving en gedragsbeïnvloeding via voorlichting en educatie is voor deze doelgroep effectiever. Jonge fietsers komen relatief vaak terecht op de spoedeisende hulp (SEH). In 2019 werden naar schatting 8.400 fietsers tussen de 11 en 16 jaar op de SEH behandeld. Dit is 11% van het totaal aantal SEH-bezoeken na een fietsongeval (wetende dat niet alle fietsongevallen een SEH bezoeken). Meestal gebeurde dit na een eenzijdig ongeval (57%), waarbij geen tegenpartij of obstakel betrokken was. Er zijn verschillende oorzaken voor het verhoogde risico op verkeersongevallen onder jonge fietsers: ze zijn relatief onervaren in het verkeer, ze zijn sneller afgeleid en ze vertonen meer risicogedrag. Lees meer over jonge fietsers.