Verkeersveiligheid
Zo gebeuren er ongelukken bij inhalen
Nederland is een fietsland. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat we jaarlijks veel fietsongevallen tellen. De meeste ongevallen zijn enkelvoudig, maar meervoudige ongelukken komen ook voor. In dit onderzoek kijken we specifiek naar ongevallen die gebeuren tijdens het inhalen.
Status
Onderzoek type
Onderzoek
Als we kijken naar de aard van fietsongevallen, dan komen er op de Spoedeisende Hulp (SEH) afdeling jaarlijks vooral slachtoffers als een gevolg van een botsing tegen een paaltje of stoeprand. Maar ieder jaar komen er ook 1.000 fietsers in het ziekenhuis terecht als gevolg van een botsing met een andere fietser. In dit onderzoek keken we specifiek naar fietsongevallen die zijn ontstaan door het inhalen van andere verkeersdeelnemers. Dit is een verdiepende analyse op de data die is verzameld tijdens het
uit 2016.Aanleiding voor verdiepend onderzoek
In opdracht van het Kennisplatvorm Verkeer en Vervoer van het CROW (CROW-KpVV) hebben we een onderzoek uitgevoerd om inzicht te krijgen in het inhaalgedrag van fietsers. Hierbij moest duidelijk worden op welke manier er ingehaald wordt, en wat hier dan misgaat. Het CROW-KpVV richt zich onder andere op de inhaaltechnieken van fietsers, waarbij het doel is om kennis te ontwikkelen over het gewenste inhaalgedrag. Eventueel zou deze kennis kunnen worden vertaald naar concrete gedragstips voor het inhalen=, voor verschillende typen fietsers.
Inhalen: oorzaak van 6% van alle fietsongevallen
Het onderzoek leert dat inhalen de oorzaak was bij zes procent van alle fietsongevallen, waarvan het letsel behandeld werd op de SEH. 40 procent gaf aan dat er tegen iets of iemand aan werd gereden. Verder gaf 33 procent aan dat men werd aangereden door een andere verkeersdeelnemer,21 procent meldde evenwichtsverlies als oorzaak. De inhaalongevallen vormen dus een relatief klein deel van het totaal aantal fietsongevallen.
Drukte op het fietspad
Bij inhalen of ingehaald worden, gaat het meestal mis wanneer er niet voldoende ruimte wordt gegeven of genomen, en wanneer iemand een plotselinge actie maakt. Ook geven de slachtoffers aan dat het vooral onveilig is om in te halen of ingehaald te worden, door drukte op de fietspaden. Inhalen als oorzaak van een fietsongeval is zeker niet iets wat alleen speelt bij senioren, en ook niet iets wat specifiek bij de elektrische fiets hoort. Inhalen en ingehaald worden raakt iedere fietser, wielrenners nog iets vaker dan gewone fietsers.
Wat valt uit deze ervaringen te leren?
Vaak noemen deelnemers aan het onderzoek de breedte van het fietspad als oorzaak, dus verbreding zou het aantal inhaalongevallen kunnen terugdringen. Ook wordt extra belijning als hulpmiddel genoemd. Wat eveneens zou helpen, is als inhalende fietsers zich beter kenbaar zouden maken door te bellen of door ander geluid te maken. Middels campagnes en opleidingen, maar bijvoorbeeld ook in het kader van het Verkeersexamen, zou dat duidelijker gecommuniceerd kunnen worden.
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.