
Data als kompas voor risico-gestuurde aanpak Eindhoven
Het is onze missie om gemeenten en provincies snel en volledig inzicht te geven in verkeersongevallen. Met onze Monitor Verkeersslachtoffers (MOVE) ontsluiten we letseldata van de spoedeisende hulp een ambulancevoorziening. Zo kunnen we informatie en uitleg geven over risicolocaties, risicogroepen en ontwikkelingen in het aantal verkeersongevallen. Dit inzicht het cruciale startpunt van een doeltreffende aanpak. De Gemeente Eindhoven betrok ons bij hun verkeersveiligheidsuitdaging.
In het Masterplan Mobiliteit 2050 van de gemeente is opgenomen dat ze werkt aan de doorontwikkeling van de data-gedreven- en risico-gestuurde aanpak om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen. Het verbeteren van de ongevallenregistratie en ongevallenanalyses is één van de speerpunten. De gemeente maakt jaarlijks een analyse van de beschikbare ongevallendata van de politie en bepaalt op basis hiervan onder meer een top 10 van risicolocaties. Echter, de politiedata is incompleet. Dat komt onder andere doordat de politie niet altijd ter plaatse komt bij een verkeersongeval met letsel.
De gemeente Eindhoven heeft als doelstelling dat het aantal verkeersslachtoffers in 2030 is gehalveerd ten opzichte van 2019. De gemeente maakte tot 2024 daarbij enkel gebruik van politiedata om de doelstelling te monitoren, maar door de onderregistratie is deze data niet toereikend. Daarom wilde de gemeente aanvullend zicht op omvang van de verkeersproblematiek en risicolocaties en -groepen. Sinds 1 januari 2024 is ook anonieme data van de ambulancedienst beschikbaar. Dankzij een samenwerking tussen het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, Rijkswaterstaat, Ambulancezorg Nederland, RIVM en VeiligheidNL, kunnen we anoniem ambulancedata ontsluiten in ons MOVE dashboard. De aanvullende data van de RAV waren voor beleidsmakers van de gemeente Eindhoven van groot belang om beter zicht te krijgen op de omvang van de problematiek, risicogroepen en ongevalslocaties.
In 2024 kwam de ambulance ter plaatse bij 1.099 verkeersslachtoffers in Eindhoven. Dit zijn ruim vijf keer zoveel slachtoffers als de politie registreerde. Er blijken dus veel meer verkeersslachtoffers in Eindhoven dan eerder werd vastgesteld. Wat betreft risicogroepen lijkt Eindhoven geen uitzondering ten opzichte van het algemene landelijke beeld; ook in Eindhoven zijn de jongeren vanaf 12 jaar en jonge volwassenen extra kwetsbare verkeersdeelnemers. De ambulance rijdt relatief vaak uit voor jonge slachtoffers in de leeftijd 12 tot en met 34 jaar, gelet op het aantal mensen van deze leeftijd dat in Eindhoven woont. Van grote toegevoegde waarde is dat de data ook inzichtelijk maken wáár deze ongevallen hebben plaatsgevonden.
Inzichten op basis van ambulancedata
- Botsingen kwamen vaker voor dan eenzijdige ongevallen
- Bij botsingen was de auto in bijna driekwart van de gevallen de tegenpartij
- Fietsslachtoffers vormden veruit de grootste groep
- Nieuwe risicolocaties kwamen in beeld
- Het aantal enkelvoudige voetgangersongevallen is bijna twee keer zo groot als de groep voetgangersslachtoffers in het verkeer waarbij een rijdend voertuig betrokken was
De cijfers onderstrepen de noodzaak om de stad veiliger te maken. Daarvoor zijn inmiddels al meerdere, plannen in gang gezet. Zo is stadsbreed bekeken welke wegen prioriteit hebben om aan te pakken, is er een verbeterplan voor de Ring opgesteld en wordt doorgaand verkeer straks uit het centrum geweerd. Want wethouders en beleidsmakers in Eindhoven streven naar een stad waarin iedereen zich veilig voelt in het verkeer. Waar kinderen zelfstandig kunnen fietsen en spelen in de openbare ruimte, waar ouderen veilig kunnen oversteken en waar bewuste en vriendelijke verkeersdeelnemers naar elkaar omkijken in het verkeer. De inzichten die het MOVE dashboard Eindhoven geeft, bieden houvast bij de monitoring en bijsturing van het verkeersveiligheidsplan.
Meld je aan voor onze e-mail updates om op de hoogte te blijven.