
Verkeersslachtoffers in de gemeente Eindhoven
De gemeente Eindhoven heeft als doelstelling dat het aantal verkeersslachtoffers in 2030 is gehalveerd ten opzichte van 2019. Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen is in het Masterplan Mobiliteit 2050 van de gemeente opgenomen dat ze werkt aan de doorontwikkeling van de datagedreven- en risicogestuurde aanpak. Het verbeteren van de ongevallenregistratie en ongevallenanalyses is één van de speerpunten.
Status
Onderzoek type
Onderzoek
Aanvullende data belangrijk voor gemeente Eindhoven
De gemeente maakt jaarlijks een analyse van de beschikbare ongevallendata in VIA Software en bepaalt op basis hiervan onder meer een top 10 van aandachtslocaties. Deze data is afkomstig van de politie. Echter, de politiedata kent een onderregistratie van het aantal verkeersslachtoffers. Aanvullende data vanuit spoedzorgpartners kan helpen om meer zicht te krijgen op de omvang van de problematiek, risicogroepen en ongevalslocaties. Er loopt op dit moment vanuit de provincie een samenwerking met VeiligheidNL voor het ontsluiten van data bij Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV) en de Spoedeisende hulp (SEH).
In dit rapport beantwoorden we voor de gemeente Eindhoven de volgende onderzoeksvragen:
- Welke inzichten volgen er uit de ambulancedata m.b.t. de verkeersongevallenproblematiek in de gemeente Eindhoven? (Hoofdstuk 2)
- Hoe verhouden de ambulancedata zich tot de data in VIA Software qua registratiegraad, betrouwbaarheid en kenmerken (Hoofdstuk 3)?
- Hoe kan de gemeente Eindhoven de ambulancedata gebruiken bij het verbeteren van de ongevallenstatistiek en -analyses en daarmee de risicogestuurde aanpak? (Hoofdstuk 4)
- Welke aanvullende inzichten kunnen we op termijn halen uit de SEH data en hoe kunnen we deze data gebruiken voor het verbeteren van de ongevallenstatistiek en -analyses? (Hoofdstuk 5)
Download het rapport en de infographic
Over MOVE
Middels een interactief dashboard biedt MOVE een vollediger en betrouwbaarder beeld van risicogroepen en risicolocaties bij verkeersongevallen, om zo verkeersveiligheidsrisico’s inzichtelijk te krijgen. Hiervoor worden vanuit diverse Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV’s) in het land ambulancedata geanonimiseerd gedeeld met VeiligheidNL. Onder andere om inzichtelijk te maken op welke geografische locatie het ongeval plaatsvond en welk soort voertuigen hierbij betrokken was. Deze data worden in MOVE aangevuld met gepseudonimiseerde data vanuit diverse Spoedeisende Hulp-afdelingen (SEH’s). De SEH-data bieden onder meer inzicht in de wijze waarop verkeersongevallen zijn ontstaan, de aard en ernst van het letsel.
Ook interessant voor jou
Meld je aan voor onze e-mail updates om op de hoogte te blijven.