Red je na een zetje

Voorover vallen

Met de valoefening 'Red je na een zetje' leren kinderen veilig voorover vallen.

Doel

De kinderen leren:

  • zichzelf veilig op te vangen met de armen in de juiste houding als zij voorover vallen of struikelen.
  • tijdens het vallen hun hoofd van de grond te houden.
  • dit voor zowel een geregisseerde als onverwachtse val.
  • om zichzelf veilig op te vangen na een sprong / val van hoogte.

Doelgroep

Voor scholen

Aanpak

Bij iedere oefening hoort een fantasie die jullie naspelen. Zo zijn de kinderen de ene keer een sluipende leeuw en spelen ze daarna weer een ijsbeer die van een rots tuimelt. Bij iedere oefening geven we een adviesleeftijd, advies over de materialen die je nodig hebt en tips om de oefening moeilijker of makkelijker te maken.

Adviesleeftijd

  • Oefening 1 & 2 vanaf 7 jaar
  • Oefening 3 vanaf 10 jaar

Aan de slag

Bereid je goed voor. Dit zijn de benodigde materialen: Een dikke valmat, voldoende valmatjes, een wandrek en een springkast.
Video

Ruben en Mara doen het voor

Ruben en Mara doen eerst de hele oefening voor. Bekijk de oefening eerst 1x helemaal en gebruik 'm daarna ter ondersteuning in de les.

Oefening 1

Duikelen na struikelen (de vallende clown)

Fantasie

Sapperdeflap, een clown die struikelt.
Kijk hoe hij voorover buitelt.
Steeds weer gaat hij dapper staan.
Om daarna weer vrolijk verder te gaan.

placeholder

Zo doe je de oefening

  1. De kinderen staan voor de dikke valmat.
  2. Ze lopen op de mat af en botsen met hun voeten tegen de zijkant van de mat, waardoor zij struikelen.
  3. Ze vallen vervolgens voorover en vangen zichzelf veilig op, zoals eerder geleerd in de oefening Bescherm je snuit; armen in een ruitvorm naast en onder de borst, de ellebogen naar buiten gericht en de handen ter hoogte van de oksels of lager.
placeholder
Oefening 2

Red je na een zetje

Fantasie

Ik geef jou een duwtje tegen je rug.
Je valt voorover vliegensvlug.
Je landt veilig op de mat.
Veilig vallen, hoe fijn is dat?

placeholder

Zo doe je de oefening

  1. De kinderen staan voor of op de dikke mat.
  2. Op commando van ieder kind, geef jij ze een duwtje tegen de rug.
  3. Hierdoor zetten de kinderen met één been een stapje naar voren.
  4. Ze rollen voorover en landen veilig op de mat, zoals ze eerder geleerd hebben.
placeholder
Oefening 3

Ninja's springen ook uit de ringen

Fantasie

Hoor jij die plof en die zucht?
Het is een ninja, die suist door de lucht.
Hij springt en rolt, staat op en gaat door.
Dit moet je ook echt eens proberen hoor!

placeholder

Zo doe je de oefening

  1. De kinderen klimmen in het wandrek tot op een voor hun veilige hoogte, staan op een springkast of zwaaien aan de ringen.
  2. Ze springen voorwaarts op een dikke mat en landen veilig op hun voeten.
  3. Direct na het landen maken ze een veilig val voorover zoals in de vorige oefeningen geleerd.
  4. Als de kinderen vanuit de ringen springen, maken ze eerst een voor- of achterzwaai in de ringen en landen dan op beide
placeholder
Tips

Zo maak je het moeilijker

Laat de kinderen 'de dodenval' maken. Ze staan op de dikke mat en hangen voorover met de borstkas tegen een gespannen band die jij vasthoudt. Je laat de band los op commando van het kind, dat daarna veilig valt. Oefen het onverwachtse doordat jij bij oefening 1 en 2 bepaalt wanneer de kinderen vallen (d.m.v. een onverwachts duwtje tegen de rug of door onverwachts los te laten). voeten, om vervolgens direct veilig voorover te vallen. Je kunt de kinderen ook nog hun ogen (half) dicht laten houden.
Download

De volledige oefening

Download de oefening 'Red je na een zetje' hier en ga er mee aan de slag!

Valoefeningen

Terug naar alle oefeningen

Terug

Meer over onderwerpen:

Meer voor werkvelden: