Verkeersveiligheid
Infographic: flinke stijging van fietsers met ernstig letsel in 2018
Op de Spoedeisende Hulp (SEH) zijn in 2018 naar schatting 123.000 verkeersslachtoffers behandeld. Ongeveer de helft van deze slachtoffers had ernstig letsel, het aantal slachtoffers is de afgelopen jaren sterk gestegen. De stijging komt vooral door een toename van het aantal fietsongevallen. We hebben alle resultaten uit 2018 samengevat in deze infographic.
Ongeveer de helft van de letsels (66.800) werd als ernstig (MAIS 2+) gedefinieerd. Onder de slachtoffers tot 60 jaar waren meer ongevallen bij mannen dan vrouwen. Vanaf de leeftijd van 60 jaar waren de vrouwen in de meerderheid. De grootste groepen verkeersslachtoffers werden gevormd door 12- tot en met 19-jarigen (17.400), 20- tot en met 29-jarigen (18.900) en 50- tot en met 59-jarigen (16.900)
Verkeersdeelname slachtoffers
De meeste SEH-bezoekers als gevolg van een verkeersongeval in 2018 waren fietsers. Daarnaast vonden er ook veel SEH-bezoeken plaats door een val op straat. Dit zien we niet als verkeersongevallen, omdat er geen rijdend voertuig bij betrokken is.
Ernstig letsel
2018 telde het hoogste aantal ernstige letsels als gevolg van verkeersongevallen in de afgelopen 10 jaar. In de periode van 2009 tot en met 2018 is het totaal aantal SEH-bezoeken naar aanleiding van ernstig letsel door een verkeersongeval significant gestegen met 18 procent (gecorrigeerd voor bevolkingsomvang). Wanneer we kijken naar de verkeersdeelname, dan wordt de stijging vooral verklaard door een stijging in het aantal fietsongevallen. In de afgelopen 10 jaar zien we een significante stijging (31%) in het aantal ernstige letsels als gevolg van verkeersongevallen bij fietsers.
Door de vergrijzing denken we dat deze trend in de nabije toekomst doorzet. Preventie van fietsongevallen kan een belangrijke bijdrage leveren aan het terugdringen van het aantal SEH-behandelingen en de medische en maatschappelijke kosten.
Verkeersmechanisme en verkeersdeelname
Van alle verkeersongevallen die tot een SEH-bezoek leidden, was 39 procent een eenzijdig ongeval met de fiets (47.700). In 14 procent van de gevallen was sprake van een botsing van een fietser met een andere verkeersdeelnemer (17.100). Bij acht procent van de ongevallen botste een personenauto met een andere verkeersdeelnemer (10.200).
Type letsel
Een groot deel (51.500, 42%) van de slachtoffers had een fractuur. Twintig procent (24.400) van de verkeersslachtoffers had oppervlakkig letsel. Daarnaast liepen 15.300 verkeersslachtoffers hersenletsel op, waarvan 10.900 licht en 4.300 ernstig hersenletsel.
Directe medische en verzuimkosten
We schatten de kosten van verkeersslachtoffers die in 2018 werden behandeld op de SEH-afdeling en/of werden opgenomen in het ziekenhuis op € 760 miljoen. Deze kosten bestonden uit directe medische kosten (€ 400 miljoen) en verzuimkosten (€ 360 miljoen). Fietsers zijn de grootste groep slachtoffers en hebben daardoor ook de hoogste kosten (€ 440 miljoen) van alle verkeersdeelnemers.
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.