Kinderveiligheid
Risicoach bronvermelding
Met de Risicoach toolkit van VeiligheidNL kan elke kinderopvang aan de slag met risicovol spelen. Lees hier over de gebruikte bronnen!
Bronnen Risicoach voor Pedagogisch medewerkers
Activiteit 1
- Brussoni et al 2012; Brussoni et al 2015; Karsten, 2005.
- TNS-NIPO, 2016
- Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
- Riscki
Activiteit 3
- e.g. Tardos & David, 2007
- Sandseter & Kennair, 2011
- Emmi Pikler methode
Activiteit 4
- Sandseter, 2009, 2010; Kleppe 2018
- Sandseter & Kennair, 2011
- verkenning 0-4, VeiligheidNL 2020
- Bertrands et al., 2014
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 5
- Replay Toddler
- Veiligheid van avontuurlijke natuurspeelomgevingen, 2019
- Canadian Public Health Association, 2019
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
- Kleppe, 2018
Activiteit 6
RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 7
- Riscki
- Van Rooijen, 2012
- J. Stolwij via: https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/column-xl/item/113048/dilemma-veiligheid-versus-ontwikkeling-van-het-kind
Activiteit 8
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 9
- TNS Nipo, 2016
- Little, 2010
Activiteit 10
- Sandseter, 2011
- Lindon, 2011
Activiteit 11
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 3
- Lindon, 2011
Activiteit 4
- Scouting Nederland 2015
Activiteit 6
- Scouting Nederland 2015
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 2
- Van Rooijen, 2014
Activiteit 4
- Kinderopvangtotaal
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 6
- Rooijen, M. van (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. De Wereld van het Jonge Kind (HJK), januari 2014. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Artikel online te vinden via: https://springzaad.nl/publicaties/risicovolspelenophetschoolplein/
- Het originele onderzoeksverslag waarin de Interventieladder wordt gepresenteerd:. Rooijen, M. van (2012). Risicovol spelen. Over het bewust begeleiden door professionals. Utrecht: University of Applied Sciences Utrecht.
Activiteit 8
- Psychogoed
Activiteit 9
- LittleH, Wyver, S., Gibson, F (2011)
Activiteit 11
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 3
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 4
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Bronnen Risicoach voor Organisatie (beleid)
Activiteit 1
- Brussoni et al 2012; Brussoni et al 2015; Karsten, 2005.
- TNS-NIPO, 2016
- Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
- Riscki
Activiteit 3
- e.g. Tardos & David, 2007
- Sandseter & Kennair, 2011
- Emmi Pikler methode
Activiteit 4
- Sandseter, 2009, 2010; Kleppe 2018
- Sandseter & Kennair, 2011
- verkenning 0-4, VeiligheidNL 2020
- Bertrands et al., 2014
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 5
- Replay Toddler
- Veiligheid van avontuurlijke natuurspeelomgevingen, 2019
- Canadian Public Health Association, 2019
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
- Kleppe, 2018
Activiteit 6
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 7
- Riscki
- Rooijen, M. van (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. De Wereld van het Jonge Kind (HJK), januari 2014. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff
Artikel online te vinden via: https://springzaad.nl/publicaties/risicovolspelenophetschoolplein/ - J. Stolwij via: https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/column-xl/item/113048/dilemma-veiligheid-versus-ontwikkeling-van-het-kind
Activiteit 8
- Sandseter, 2011
- Lindon, 2011
Activiteit 9
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 10
- TNS Nipo, 2016
- Little, 2010
Activiteit 11
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 1
- Kennis Centrum Sport en Beweging: https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/?gclid=EAIaIQobChMIwu2m2KqP8AIVk-N3Ch1s6QLdEAAYASAAEgJQV_D_BwE
- Rooijen, M. van (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. De Wereld van het Jonge Kind (HJK), januari 2014. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff
Artikel online te vinden via: https://springzaad.nl/publicaties/risicovolspelenophetschoolplein/ - Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
Activiteit 2
- Little, 2010
- TNS-NIPO, 2016
Activiteit 5
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 6
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 1
- BOink: https://www.boink.info/home
Activiteit 3
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 7
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 4
- Kennis Centrum Sport en Beweging: beweegbeleid
Activiteit 5
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Kinderveiligheid
Elke 6 minuten belandt er een kind op de Spoedeisende Hulp met letsel door een ongeval. Dit heeft veel impact op het leven van een kind én de ouders. Het letselpreventiethema Kinderveiligheid zet zich in om ernstig letsel bij kinderen te voorkomen.