Ga door naar hoofdinhoud
Illustratie kinderen klimmen in boom

Risicoach bronvermelding

Met de Risicoach toolkit van VeiligheidNL kan elke kinderopvang aan de slag met risicovol spelen. Lees hier over de gebruikte bronnen!

Foto van Redactie VeiligheidNL
Redacteur
Redactie VeiligheidNL

Bronnen Risicoach voor Pedagogisch medewerkers

Module 1 Kennis &inzicht RVS

Activiteit 1

  • Brussoni et al 2012; Brussoni et al 2015; Karsten, 2005.
  • TNS-NIPO, 2016
  • Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
  • Riscki

Activiteit 3

  • e.g. Tardos & David, 2007
  • Sandseter & Kennair, 2011
  • Emmi Pikler methode

Activiteit 4

  • Sandseter, 2009, 2010; Kleppe 2018
  • Sandseter & Kennair, 2011
  • verkenning 0-4, VeiligheidNL 2020
  • Bertrands et al., 2014
  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 5

  • Replay Toddler
  • Veiligheid van avontuurlijke natuurspeelomgevingen, 2019
  • Canadian Public Health Association, 2019
  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
  • Kleppe, 2018

Activiteit 6

RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 7

Activiteit 8

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 9

  • TNS Nipo, 2016
  • Little, 2010

Activiteit 10

  • Sandseter, 2011
  • Lindon, 2011

Activiteit 11

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Module 2 Afspraken RVS

Activiteit 3

  • Lindon, 2011

Activiteit 4

  • Scouting Nederland 2015

Activiteit 6

  • Scouting Nederland 2015
  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Module 3 Communicatie & begeleiding RVS

Activiteit 2 

  • Van Rooijen, 2014

Activiteit 4

  • Kinderopvangtotaal
  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 6

  • Rooijen, M. van (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. De Wereld van het Jonge Kind (HJK), januari 2014. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Artikel online te vinden via: https://springzaad.nl/publicaties/risicovolspelenophetschoolplein/
  • Het originele onderzoeksverslag waarin de Interventieladder wordt gepresenteerd:. Rooijen, M. van (2012). Risicovol spelen. Over het bewust begeleiden door professionals. Utrecht: University of Applied Sciences Utrecht.

Activiteit 8

  • Psychogoed

Activiteit 9 

  • LittleH, Wyver, S., Gibson, F (2011)

Activiteit 11

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Module 4 Inspiratie RVS

Activiteit 3

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 4

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Bronnen Risicoach voor Organisatie (beleid)

Module 1 Kennis &inzicht RVS

Activiteit 1

  • Brussoni et al 2012; Brussoni et al 2015; Karsten, 2005.
  • TNS-NIPO, 2016
  • Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
  • Riscki

Activiteit 3

  • e.g. Tardos & David, 2007
  • Sandseter & Kennair, 2011
  • Emmi Pikler methode

Activiteit 4

  • Sandseter, 2009, 2010; Kleppe 2018
  • Sandseter & Kennair, 2011
  • verkenning 0-4, VeiligheidNL 2020
  • Bertrands et al., 2014
  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 5

  • Replay Toddler
  • Veiligheid van avontuurlijke natuurspeelomgevingen, 2019
  • Canadian Public Health Association, 2019
  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
  • Kleppe, 2018

Activiteit 6

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 7

Activiteit 8

  • Sandseter, 2011
  • Lindon, 2011

Activiteit 9

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 10

  • TNS Nipo, 2016
  • Little, 2010

Activiteit 11

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Module 2 RVS in organisatie

Activiteit 1

Activiteit 2

  • Little, 2010
  • TNS-NIPO, 2016 

Activiteit 5

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 6

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Module 3 Visie & beleid RVS

Activiteit 1

Activiteit 3

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Activiteit 7

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Module 4 Implementatie RVS

Activiteit 4

  • Kennis Centrum Sport en Beweging: beweegbeleid

Activiteit 5

  • RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be

Meer over onderwerpen:

Meer voor werkvelden:

Thema

Kinderveiligheid

Elke 6 minuten belandt er een kind op de Spoedeisende Hulp met letsel door een ongeval. Dit heeft veel impact op het leven van een kind én de ouders. Het letselpreventiethema Kinderveiligheid zet zich in om ernstig letsel bij kinderen te voorkomen.

Meer over dit thema
placeholder