
Risicoach bronvermelding
Met de Risicoach toolkit van VeiligheidNL kan elke kinderopvang aan de slag met risicovol spelen. Lees hier over de gebruikte bronnen!

Bronnen Risicoach voor Pedagogisch medewerkers
Activiteit 1
- Brussoni et al 2012; Brussoni et al 2015; Karsten, 2005.
- TNS-NIPO, 2016
- Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
- Riscki
Activiteit 3
- e.g. Tardos & David, 2007
- Sandseter & Kennair, 2011
- Emmi Pikler methode
Activiteit 4
- Sandseter, 2009, 2010; Kleppe 2018
- Sandseter & Kennair, 2011
- verkenning 0-4, VeiligheidNL 2020
- Bertrands et al., 2014
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 5
- Replay Toddler
- Veiligheid van avontuurlijke natuurspeelomgevingen, 2019
- Canadian Public Health Association, 2019
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
- Kleppe, 2018
Activiteit 6
RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 7
- Riscki
- Van Rooijen, 2012
- J. Stolwij via: https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/column-xl/item/113048/dilemma-veiligheid-versus-ontwikkeling-van-het-kind
Activiteit 8
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 9
- TNS Nipo, 2016
- Little, 2010
Activiteit 10
- Sandseter, 2011
- Lindon, 2011
Activiteit 11
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 3
- Lindon, 2011
Activiteit 4
- Scouting Nederland 2015
Activiteit 6
- Scouting Nederland 2015
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 2
- Van Rooijen, 2014
Activiteit 4
- Kinderopvangtotaal
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 6
- Rooijen, M. van (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. De Wereld van het Jonge Kind (HJK), januari 2014. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff. Artikel online te vinden via: https://springzaad.nl/publicaties/risicovolspelenophetschoolplein/
- Het originele onderzoeksverslag waarin de Interventieladder wordt gepresenteerd:. Rooijen, M. van (2012). Risicovol spelen. Over het bewust begeleiden door professionals. Utrecht: University of Applied Sciences Utrecht.
Activiteit 8
- Psychogoed
Activiteit 9
- LittleH, Wyver, S., Gibson, F (2011)
Activiteit 11
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 3
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 4
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Bronnen Risicoach voor Organisatie (beleid)
Activiteit 1
- Brussoni et al 2012; Brussoni et al 2015; Karsten, 2005.
- TNS-NIPO, 2016
- Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
- Riscki
Activiteit 3
- e.g. Tardos & David, 2007
- Sandseter & Kennair, 2011
- Emmi Pikler methode
Activiteit 4
- Sandseter, 2009, 2010; Kleppe 2018
- Sandseter & Kennair, 2011
- verkenning 0-4, VeiligheidNL 2020
- Bertrands et al., 2014
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 5
- Replay Toddler
- Veiligheid van avontuurlijke natuurspeelomgevingen, 2019
- Canadian Public Health Association, 2019
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
- Kleppe, 2018
Activiteit 6
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 7
- Riscki
- Rooijen, M. van (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. De Wereld van het Jonge Kind (HJK), januari 2014. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff
Artikel online te vinden via: https://springzaad.nl/publicaties/risicovolspelenophetschoolplein/ - J. Stolwij via: https://www.sportknowhowxl.nl/nieuws-en-achtergronden/column-xl/item/113048/dilemma-veiligheid-versus-ontwikkeling-van-het-kind
Activiteit 8
- Sandseter, 2011
- Lindon, 2011
Activiteit 9
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 10
- TNS Nipo, 2016
- Little, 2010
Activiteit 11
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 1
- Kennis Centrum Sport en Beweging: https://www.kenniscentrumsportenbewegen.nl/?gclid=EAIaIQobChMIwu2m2KqP8AIVk-N3Ch1s6QLdEAAYASAAEgJQV_D_BwE
- Rooijen, M. van (2014). Risicovol spelen op het schoolplein. De Wereld van het Jonge Kind (HJK), januari 2014. Amersfoort: ThiemeMeulenhoff
Artikel online te vinden via: https://springzaad.nl/publicaties/risicovolspelenophetschoolplein/ - Van Rooijen & Newstead, 2016, Influencing factors on professional attitudes towards risk-taking in children’s play: a narrative review
Activiteit 2
- Little, 2010
- TNS-NIPO, 2016
Activiteit 5
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 6
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 1
- BOink: https://www.boink.info/home
Activiteit 3
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 7
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Activiteit 4
- Kennis Centrum Sport en Beweging: beweegbeleid
Activiteit 5
- RePLAY Arteveldehogeschool. Sienaert, H., Vandorpe, B., Wemel, S., Ceulemans, A., & Lehouck, V. (2019). RePLAY tools. Arteveldehogeschool, Gent, België. Geraadpleegd via www.risicovolspelen.be
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Meld je aan voor onze e-mail updates om op de hoogte te blijven.