Ga door naar hoofdinhoud
motorrijder op weg

Ongevallen met motorrijders

Onderzoek naar aantal en kenmerken van SEH-bezoeken, ziekenhuisopnamen en verkeersdoden onder motorrijders

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Stichting Motorplatform werken samen aan veiliger motorverkeer in Nederland. Voor een beter begrip van motorongevallen is actuele en betrouwbare informatie cruciaal. Dit onderzoek brengt de omvang, ontwikkeling, aard en omstandigheden van ongevallen met motorrijders in kaart. De inzichten vormen, samen met die uit het SWOV-diepteonderzoek, de basis voor het Actieplan Verbetering Verkeersveiligheid Motorrijders (AVVM).

Status

Onderzoek type

Onderzoek

Publicatiedatum: 29-10-2025

Vijf procent van de verkeersslachtoffers rijdt motor

Resultaten uit het onderzoek laten zien dat er naar schatting 4.100 SEH-bezoeken plaatsvonden in 2024 voor een verkeersongeval waarbij een motorrijder letsel opliep. Ook waren er 57 dodelijke motorslachtoffers. Daarnaast vonden er in 2023 890 ziekenhuisopnamen met motorrijders plaats. Motorrijders zijn daarmee verantwoordelijk voor 4–7% van alle verkeersslachtoffers. Ondanks een toename van het aantal motorvoertuigen en rijbewijzen blijft het aantal letselongevallen al tien jaar stabiel. Tegelijkertijd daalt het aantal gereden kilometers.  

Botsingen en uitglijden belangrijkste oorzaken motorongevallen

De meeste slachtoffers zijn jonge mannen tussen de 20 en 30 jaar. Opvallend is ook een piek in SEH-bezoeken onder motorrijders van 45 tot 54 jaar, waarbij relatief meer vrouwen betrokken zijn. Bij ziekenhuisopnamen en overledenen was er eveneens een kleine piek zichtbaar onder motorrijders tussen de 50 en 59 jaar.  

Twee derde van de slachtoffers liep een fractuur op, meestal aan armen of benen. Eén op de vijf had (ook) oppervlakkig letsel, zoals schaafwonden of kneuzingen. De ongevallen zijn vaak eenzijdig of ontstaan door botsingen met personenauto’s. Uitglijden is een veelgenoemde oorzaak bij eenzijdige ongevallen, terwijl bij botsingen vaak een verkeersfout van de tegenpartij voorafgaat, zoals afslaan of invoegen. 

Onderzoek ondersteunt ontwikkeling nieuw actieplan

Het rapport geeft Stichting Motorplatform input voor de ontwikkeling van het nieuwe Actieplan Verbetering Verkeersveiligheid Motorrijders (AVVM). Op basis van het huidige rapport kunnen de speerpunten zijn: 

  • Gerichte aandacht voor mannelijke motorrijders en minder ervaren rijders. 

  • Bewustwording bij automobilisten over zichtbaarheid en aanwezigheid van motorrijders. 

  • Meer aandacht voor anticiperend rijgedrag. 

  • Voortzetten en uitbreiden van opfriscursussen. 

  • Verder stimuleren van het dragen van beschermende kleding. 

  • Verdiepend onderzoek naar eenzijdige ongevallen. 

Deze inzichten vormen een waardevolle basis voor gerichte maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid voor motorrijders. 

Meld je aan voor onze e-mail updates om op de hoogte te blijven.