Speciaal voor de bouw- en horecasector is gedragscampagne 'Sjaak' ontwikkeld. In elk bedrijf kom je ze wel tegen, mensen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid. Tot het mis gaat. Dan zijn ze het bokje, de klos, de sigaar, oftewel de Sjaak.
De interventie “Ik ben de Sjaak niet” (hierna: Sjaak) is gericht op aanspreekgedrag. Het doel van Sjaak is het terugbrengen van het aantal arbeidsongevallen bij werknemers binnen de sector bouw en horeca. Hiervoor is nodig dat binnen een bedrijf een veilig werkklimaat heerst waarin veilig werken en communicatie over veiligheid de norm is. In elk bedrijf werken mensen die het niet zo nauw nemen met veiligheid. Wie daardoor iets overkomt is dan vaak de sigaar, de klos of de Sjaak. De interventie Sjaak richt zich op het beïnvloeden van gedrag van werkgevers (en daarmee indirect op hun werknemers) door op een praktische manier veiligheid makkelijker bespreekbaar en zichtbaar te maken.
In een bedrijf worden verschillende stappen doorlopen om de door het bedrijf gestelde doelen ten aanzien van arbeidsveiligheid in het bedrijf te bereiken. Sjaak wordt geïmplementeerd binnen het bedrijf en uitgevoerd op de werkplek. Daarnaast is het in kaart brengen van risico’s en oorzaken gerelateerd aan zowel het bedrijf als de werkplek (vaak voornamelijk de bouwplaats bij de bouw en keuken bij de horeca). Het stappenplan kan ook voor elke werkplek doorlopen worden.
De implementatie van “Sjaak” in twee branches in de bouw is gevolgd door een effectonderzoek (effecten op korte termijn) en twee procesevaluaties. Ook voor de Sjaak in de horeca is een procesevaluatie uitgevoerd. Deze laten zien dat de interventie over het algemeen positief wordt gewaardeerd. Verder blijkt dat door de interventie “Sjaak” bouw vaker onveilige situaties worden besproken met de opdrachtgever, het belang van veilig werken meer wordt benadrukt in het bedrijf en dat veilig werken beter bespreekbaar is gemaakt op de werkvloer.
Meer weten over Sjaak of materialen bestellen? Kijk op de website van Sjaak.