Verkeersveiligheid
Verkeersongevallen 2017: flinke stijging fietsongevallen
In 2017 waren er naar schatting 120.000 SEH-bezoeken voor verkeersletsels. Dit zijn er zes per tien miljoen reizigerskilometers. Zo blijkt uit cijfers van het Letsel Informatie Systeem (LIS) en de Leefstijlmonitor.
Status
Onderzoek type
Cijferrapportage
In het Letsel Informatie Systeem (LIS) van VeiligheidNL staan slachtoffers geregistreerd die na een ongeval, geweld of zelfbeschadiging zijn behandeld op de Spoedeisende Hulp (SEH) van een selectie van ziekenhuizen in Nederland.
Landelijke kerncijfers over ongevallen in Nederland kunnen we halen uit de Leefstijlmonitor (LSM), een gegevensverzameling die VeiligheidNL, in samenwerking met het RIVM en het CBS, uitvoert onder een representatieve steekproef van inwoners van Nederland.
Beide databestanden gebruiken we om analyse te maken over verkeersongevallen en slachtoffers. In dit onderzoek zijn analyses gemaakt op basis van beide databestanden over 2017.
Doel van het onderzoek
Door jaarlijks het aantal verkeersongevallen te monitoren, ontstaat inzicht in de trends en belangrijkste risicogroepen van verkeersongevallen. Deze informatie gebruiken beleidsmakers in hun verkeersveiligheidsbeleid.
Het aantal ernstige verkeersletsels stijgt
In 2017 waren er naar schatting 120.000 SEH-bezoeken voor verkeersletsels. Dit zijn er 6 per tien miljoen reizigerskilometers. Het aantal SEH-behandelingen in verband met ernstig letsel als gevolg van een verkeersongeval is in de afgelopen tien jaar significant gestegen met 11 procent. Wanneer we dit corrigeren voor het aantal reizigerskilometers, dan zien we zelfs een stijging van 14 procent.
Meer fietsslachtoffers, minder auto-ongevallen
De stijging wordt vooral verklaard door een significante stijging van het aantal fietsongevallen; in 2017 werden er 42.400 fietsslachtoffers met ernstig letsel behandeld op de SEH, dit is 26 procent meer dan in 2008. Het aantal slachtoffers na een auto-ongeval met ernstig letsel is daarentegen in de afgelopen tien jaar met 34 procent gedaald, van 6.600 tot 4.300. Ook wanneer we het aantal SEH-bezoeken met ernstig letsel na een fietsongeval corrigeren voor het aantal gefietste kilometers, blijven we een stijging zien van 22 procent. Dit betekent dat we de stijging niet (volledig) kunnen verklaren door veranderingen in het aantal gefietste kilometers.
Slachtoffers van verkeersongevallen waren dus met name fietsers. Maar ook bromfietsers maken veruit de grootste kans om met verkeersletsel terecht te komen op de SEH, met 140 SEH-bezoeken per tien miljoen reizigerskilometers. Gevolgd door de fietsers met 53 SEH-bezoeken per tien miljoen reizigerskilometers. Automobilisten hebben de kleinste kans, met één SEH-bezoek per tien miljoen reizigerskilometers.
Verkeersongevallen 2017
Meer over onderwerpen:
Meer voor werkvelden:
Verkeersveiligheid
Jaarlijks worden zo'n 70.000 verkeersslachtoffers op de Spoedeisende Hulp behandeld met ernstig letsel. Vaak is eigen gedrag een belangrijke oorzaak. Het programma Verkeersveiligheid richt zich op het beschermen van de gezondheid van verkeersdeelnemers en op het stimuleren van veilig gedrag in het verkeer.